Det er ingen tvil om at riften er stor når det kommer til rekkehus, tomannsboliger og eneboliger. Ifølge megler og «Boligboken»-forfatter Christer Vikebø, betyr det klingende mynt i kassen for den som står på terskelen til å selge.

Årsaken til den store etterspørselen etter rekkehus, tomannsboliger og eneboliger er at regulering og utbygging i stor grad legger til rette for at det bygges leiligheter, ikke familieboliger.
SKREDDERSYDD BOLIGSALG
- Det å selge rekkehus, tomannsboliger og ikke minst eneboliger skiller seg vesentlig fra det å selge en leilighet. I all hovedsak handler det om at hver bolig i langt større grad er unik. Det kan skille millioner mellom to boliger i samme gate og hundrede tusener mellom en grei og god salgssum, forteller Vikebø.
Ifølge megleren er det å tilpasse boligsalget til boligen svært viktig - da også valg av megler.
- Når verdien av boligen passerer fem millioner, utgjør plutselig fem prosent en netto årslønn. Selv om de fleste boligselgere nok tenker at de ønsker å oppnå høyest pris, overraskes jeg stadig over hvor lett svært mange tar på boligsalget.
Vikebø mener at det å velge en megler som kjenner godt til denne delen av markedet er nøkkelen, når det kommer til å oppnå ønsket resultat.
- Ja, jeg mener mange tar for lett på meglervalget. En henter gjerne inn tilbud fra to-tre meglere, men er det tre middels meglere, ender du i realiteten opp med å velge den beste av de tre. Ikke den beste.
BRED MÅLGRUPPE
At det er langt flere kjøpere enn boliger medfører at ikke alle får muligheten til å kjøpe i det område de primært ønsker. Er man på jakt etter en spesiell bolig, må man mulig også være villig til å flytte på seg.
- I langt større grad nå enn tidligere ser vi at folk er villige til å «bytte bydel». Selv er jeg fra Skjold i Fana, men bor i dag i Ytre Sandviken. Vi ser også villighet til å vurdere andre boligtyper.
Vikebø forteller at det er eksempler på at boligkjøpere kan velge en romslig tomannsbolig, fremfor enebolig.
- Vi ser også at kjøpere kan bevege seg opp i pris, i de tilfeller en bolig eksempelvis har en utleiedel.
FINNER KJØPEREN
At det er vanskelig å definere målgruppen gjør at selger er avhengig av riktig markedsføring for å oppnå den høyeste prisen.
- Vi snakker ofte om boliger folk venter på, men ikke aktivt leter etter.
Målinger viser at så mye som 50 prosent er såkalte passive kjøpere.
- Det er her vår digitale smarte annonsering kommer inn i bilde. Produktet KLiKK leter seg frem til potensielle kjøpere, takket være verdensledende teknologi. Foreløpig er PrivatMegleren den eneste megleren i Norge som kan tilby akkurat denne løsningen, forteller Vikebø.
Vikebø har ett godt råd til de som skal selge familiebolig:
- Velg en megler og et meglerforetak med tanke på at det du skal selge er en familiebolig, ikke bare en bolig, avslutter Vikebø.