Det er ingen hemmelighet. Boligselgere ønsker å oppnå høyest mulig pris for boligen. I tråd med at teknologien blomstrer svinner det kjente og kjære. Nye muligheter dukker opp. I følge Anders Sagenes, daglig leder i PRIVATmegleren Bergen Vest er det derfor viktigere enn noen gang å vite akkurat hva du som boligselger skal se etter.
FØR OG NÅ
- Før snakket man om avis og internett, i dag snakker man om et enormt antall ulike produkter, forklarer Sagenes.
Han vedgår at det nok kan være vanskelig å danne seg et tydelig bilde. Det å avklare hva som faktisk vil gi det beste resultat blir gjerne opp til selger.
- Sånn kan det ikke være. Nettopp derfor er vi opptatt av å kunne dokumentere hvilke fordeler du som boligselger oppnår når du velger et produkt.
Han forteller at PRIVATmegleren måler effekten av ulik annonsering. Dette for å avklare hva som faktisk fungerer. Resultatet er mulig ikke så overraskende.
- Ny teknologi gir spennende muligheter. Vi ønsker å være først med nye produkter og var blant annet den første megleren til å annonsere boliger i sosiale medier. Det sagt viser våre målinger at det er de tradisjonelle kanalene som gir best resultat. Bergens Tidende og finn.no gir fortsatt mest verdi for pengene.
«Beveg deg rundt i boligen du vurderer fra din egen stue. Gå rundt, stoppe opp, snu deg rundt og se nærmere på det som interesserer deg»
Han viser til at PRIVATmegleren som en konsekvens av målingene bevisst har valgt lørdagsannonsering i avis. I tillegg har PRIVATmegleren markedets beste annonse- ring på bolignettstedet finn.no, med blant annet produkter som «ukens bolig» og «finn.no pluss». - Konkurranse mellom ulike tilbydere består gjerne av ulike påstander. Når vi derimot kan dokumentere at du i snitt øker antallet interessenter som ser boligen din med rundt 30% er det enklere for en boligselger åta riktig valg.
Sagenes understreker at det til syvende og sist koker ned til å finne det produktet som når alle potensielle kjøpere.
VIRTUELL VISNING
Den erfarne megleren har gjennom sine år i bransjen sett produkter komme og gå. Han minnes godt at videovisning var «det nye» for rundt 10 år siden. - Video var et produkt som var «kjekt å ha». Selv om våre boligselgere også kan velge det i dag, viser våre målinger at det klart har sine begrensninger. Hvor mange har tid til å sette seg ned å se en video i dag? Hvor nyttig er det?
Ny teknologi handler om å finne nye fordeler, ikke gjeninnføre gamle produkter. - Skal man få folk til å klikke må spennende løsninger tilbys. Skal den oppleves nyttig må den være funksjonell.
Løsningen. Virtuell visning.
- Beveg deg rundt i boligen du vurderer fra din egen stue. Gå rundt, stoppe opp, snu deg rundt og se nærmere på det som interesserer deg. Det er dette boligkjøpere i dag ønsker, ikke et bilde som glir gjennom boligen til heismusikk.
Sagenes avslutter med å vise til at noe av det viktigste deres meglere i dag gjør er å avklare hvilke annonsering som gir best resultat for hver ulike bolig.