Bare trøndere følger boligmarkedet tettere enn bergensere. Dette er konklusjonen i en nasjonal undersøkelse Infact har utført for PRIVATmegleren. Mangeårig megler, Per Magne Birkeland, som nylig meldte overgang til PRIVATmegleren, synes resultatet er vanvittig og utrolig kjekt.

- Vi nordmenn har et spesielt forhold til bolig, og bergensere er helt i toppen. Bergen er dessuten en spennende bolig- region, sier Birkeland. Han blir nå en av meglerne i PRIVATmegleren Fyllingsdalen.
Ifølge undersøkelsen er det 26,2 prosent som ikke følger boligmarkedet i Bergen. I den samme undersøkelsen oppgir 8,5 prosent at de er kjøpere eller selgere. I tillegg oppgir nær 55 prosent av bergensere seg som verken skal kjøpe eller selge - at de følger boligmarkedet. Tilsvarende tall på landsbasis er 49,5 prosent.
- Det er fere grunner til den enorme boliginteressen. Media har et generelt høyt fokus på boligpriser, og gjennom annonser får man til enhver tid et overblikk over hva som er til salgs, og et inntrykk av boligenes verdi. Det blir kanskje en måle- stokk for hvordan vi vurderer verdien av vår egen bolig, og ikke minst hvor attraktivt vårt eget nærområde er i boligmarkedet, fortsetter Birkeland. Han synes det er kjekt at folk følger så godt med.
- Av erfaring vet vi at folk som ikke skal kjøpe eller selge blir inspirert gjennom å følge med på hva som rører seg i markedet. Det er gjerne slik at man ikke har planen om å bytte bolig til man ser et objekt som treffer både hodet og hjerte samtidig. Da blir man raskt en av dem som er på kjøperen og deretter også på selgeren.
«Det er gjerne slik at man ikke har planen om å bytte bolig til man ser et objekt som treffer både hodet og hjertet samtidig.»
Per Magne Birkeland - Partner PRIVATmegleren Fyllingsdalen
Ved å følge boligmarkedet får man også en viss kompetanse når det kommer til priser og forventninger, sier Birkeland. Han tror nettbaserte annonser og digitale boligmagasin i kombinasjon med sosiale medier har gjort boligmarkedet mer populært blant folk.
- Boligannonsene inneholder mye mer bilder enn den gang vi bare hadde trykte medier. Samtidig ser vi at boligannonser deles og spres aktivt på sosiale medier. Dette bidrar til den økte interessen.
Birkeland forteller at dette også er årsaken til at PRIVATmegleren har lagt ned svært mye arbeid i å kunne tilby den beste digitale annonseringen til sine kunder. Nytt av året er blant annet annonsering på Facebook og digitalt boligmagasin. Fra før har PRIVATmegleren blant annet ukens bolig på fnn.no og produktet fnn.no PLUSS.
- Vi har belegg for å si at nordmenn elsker boligmarkedet, sier den erfarne megleren. Rundt 10 prosent oppgir for øvrig at de er usikre på spørsmål om de følger boligmarkedet eller ikke.