Nylig kåret Privatmegleren sine beste medarbeidere og kontorer for 2015, og Bergen var godt representert. Einar Strand var Norges 2. mestselgende megler i 2015 og Christer Vikebø ble kåret til årets markedsfører. I tillegg var kontorene Vikebø & Jørgensen, samt Syd i Fana blant de 10 beste i kjeden.

HANDLER OM MER ENN OMSETNING
Bergensmegler Einar Strand lå lenge an til å bli den med høyest omsetning i Norge i 2015. Men hva er egentlig en god megler?
- I bransjen er det omsetning som er mål på hvor godt en megler gjør det. Men i min verden er det andre ting som er viktigere. Bolig den største verdien man har, da er det viktig at kundene føler seg trygge og ivaretatt. Det finnes mange meglere med lavere omsetning enn meg, det betyr ikke at de er en dårlig megler av den grunn, svarer Strand.
STANG INN
Det er tøff konkurranse i toppen i Privatmegleren. Er man best her, er man gjerne best av alle meglere i landet. Strand mener det er flere grunner til at han havnet helt i toppen.
- For min del var det ikke slik at jeg bestemte meg for å vinne, men jeg har arbeidet målrettet i alle de ti årene jeg har vært megler. Det er små marginer, og for meg var disse på min side 2015.
TANKESETT FRA IDRETT
Med bakgrunn i idretten, drives Strand av målinger og konkurranse.
- Jeg liker ikke nederlag og har et sterkt konkurranseinstinkt. Det er motiverende å prestere godt, og er man først på en bølge, handler det kun om å jobbe. Da blir alt lettere og da jobber jeg gjerne mer enn de aller fleste.
KAN IKKE ANBEFALES
Strand nevner en hektisk mars da han nesten ikke var hjemme, mens han i august kun spiste ett måltid hjemme.
- Det er ikke en jobb jeg anbefaler noen, men likevel er den midt i blinken for meg.
Om du ikke liker at telefonen alltid er på, at potensielle kjøpere ringer deg døgnet rundt, at en ukes ferie betyr at du er to uker etter skjema når du kommer hjem, da er ikke megler-jobben noe for deg. Men for noen passer jobben som megler svært godt. En av dem er Christer Vikebø. Foruten at kontoret Vikebø & Jørgensen ble nummer 2 på omsetning i landet, ble han kåret til Årets markedsfører.
DEN VIKTIGE ANNONSEN
I et mylder av boligannonser kan det være vanskelig å være synlig med én bolig. Vikebø er trolig mer enn gjennomsnittlig opptatt av akkurat det, dette er også årsaken til at han ble Årets markedsfører.
- Jeg har brukt mye tid på hvordan vi annonserer bolig i Privatmegleren. En god boligannonse er en essensiell del av et godt boligsalg. Der skal vi være best.
ANNONSEN MÅ TREFFE MÅLGRUPPEN
Vikebø er tydelig på hva som er viktig for å nå den som er villig til å betale mest for din bolig.
- Annonsering handler ikke lenger om å treffe så mange som mulig, men å treffe de som faktisk kan finne på å gi deg en god pris for boligen. De beste annonsene er basert på skreddersøm, en kombinasjon av kunnskap og teknologi.
TROR PÅ TRYKKSVERTE
PRIVATmegleren har enerett til den smarte annonsemetoden KLiKK som gjør at boligannonser selv finner mulige kjøpere. Men Vikebø er klar på at også andre kanaler enn sosiale medier fremdeles gir effekt.
- Stadig mer annonsering tar digital form. At kvaliteten på digitale annonser varierer forringer effekten på de digitale plattformene og gjør tradisjonelle kanaler aktuell. Kall det gjerne en antitrend, men jeg har tro på avisannonsering, særlig mot aldersgruppen fra 45 år og oppover.
PLANENE FOR 2016
Til slutt: gullet ska hem til neste år, Bergen skal ta førsteplassene i 2016. Hvordan skal dere få det til?
- Vikebø & Jørgensen har vært årets kontor i Norge både i 2012, -13 og -14. Vi glapp førsteplassen med en hårsbredd i 2015. Når det er sagt, skal nok ikke vårt fokus i år være førsteplassen, men å tilstrebe å levere Norges beste kundeopplevelse både for kjøpere og selgere. Forhåpentligvis plasserer det oss igjen på toppen. Det blir derimot et resultat, ikke et mål.