Som eneste meglerhus har PRIVATmegleren fått enerett på å benytte seg av en helt unik annonseringsløsning. Løsningen heter KLiKK og er en annonseringsteknologi utviklet gjennom flere år av det bergenske selskapet Cloud Communication Tool, CCT. Målet er like enkelt som det er komplisert: finne riktig kjøper til boligen.

KUNSTEN Å ANNONSERE I SOSIALE MEDIER
Flere og flere legger boligannonsene ut i sosiale medier som Facebook, Instagram, LinkedIN, Twitter og i Google-nettverket. Men det er ikke bare å legge ut annonsen på Facebook. Eier og daglig leder i CCT, Christian S. Overaa kan alt om annonsering i sosiale medier, og vet hvor kompleks de sosiale mediene er.
- Å drive markedsføring i sosiale medier er en ekstremt kompleks øvelse hvis du vil utnytte potensialet som finnes der. Det er ingen menneskelig jobb, det bør gjøres med teknologi, forteller Overaa.
AUTOMATISERT OPTIMALISERING
De som har brukt sosiale medier aktivt en stund, vet nemlig at det er stor forskjell på å legge ut en post en fredag ettermiddag, eller onsdag morgen. Det samme bildet fra ferieturen din kan få noen tomler opp den ene dagen, eller mange hundre hvis du poster bildet en annen dag. Alt avhengig av når på døgnet, hvilken dag, og hvilken overskrift du velger. De minste endringene i bildebruk og overskrift utgjør faktisk store forskjeller. Optimalisering handler om å finne den beste kombinasjonen av bilde, tittel, når innlegget legges ut, og hvem som er målgruppen, og faktisk, hvilket vær det er. Optimaliseringsarbeidet er en tidkrevende analytisk jobb som krever mye ressurser hvis en person skal gjøre det. Derfor har CCT utviklet teknologien som gjør dette arbeidet selv. Og hemmeligheten er en avansert algoritme og mye empiri.
ALGORITMEN SOM LØFTER FREM BOLIGANNONSEN
En algoritme kan kort forklares som en oppskrift. Algoritmen i KLiKK tester ut mange ulike varianter av en boligannonse for å se hvilken som fungerer best. KLiKK finner blant annet ut hvilke kombinasjoner av bilder, tekst, målgruppe, tid for posting osv., som flest trykker på. Dermed ender du og PRIVATmegleren opp med den beste boligannonsen.
- Vi lager 24 ulike utgaver av den samme boligannonsen og kjører den ut til alle målgruppene. Etter en kort stund begynner vi å se tendenser, for eksempel kan annonsen med bilde av garasjen treffe best hos menn i alderen 32 - 50, og bildene fra kjøkkenet treffer best hos en annen gruppe. På den måten snevrer vi inn hvilke annonser som fungerer best på de ulike målgruppene. Til slutt sitter vi igjen med de mest optimale boligannonsene, noe som gir mye høyere utnyttelsesgrad av sosiale medier, forklarer Overaa.
TREFF INTERESSENTENE, IKKE ALLE DE ANDRE
Hele poenget med KLiKK er at boligannonsene som legges ut, skal treffe dem som er interessert, og ikke alle de andre. Dem som ikke er i målgruppen skal slippe å bli «spammet» med ikke-relevante boligannonser.
- Målsettningen vår er å finne de aktuelle kjøperne før de vet de skal kjøpe bolig. Det er mye viktigere å treffe de som kan være interessert, enn å sy ut i bredden.
Overaa forteller blant annet om tendensene i boligmarkedet der de fleste kjøper boliger i det samme området som de allerede bor i. Derfor er de forsiktige med å markedsføre boliger på helt andre geografiske områder enn der folk bor.
- Det er ikke noe vits i å vise annonsen til dem som ikke er interessert, poengterer Overaa.
FULL KONTROLL OG OVERSIKT
Når annonsene er på luften, får meglerne live informasjon om både klikkene og visningene i sanntid. Det betyr at annonsene kan overvåkes underveis, noe som er veldig nyttig. KLiKK gir i tillegg til den annonsen som fungerer best, en utførlig rapport om hvordan annonsene har gjort det i sosiale medier. Denne innsikten er svært viktig og blir en del av kunnskapen som ligger til grunn for å lage de beste annonsene.
- Vi måler alt, lesetid, hvem vi delte annonsen med, hvordan annonsen ble delt videre i andre sosiale medier og hvor leserne kom fra. Dette bruker vi videre til å lage enda bedre annonser, forteller Overaas.
KLiKK SØRGER FOR KLIKK
KLiKK kobler alle sosiale medier sammen, slik at det blir mye enklere både for megler og selger å ha oversikt i landskapet. Dette gjør at din annonse ikke drukner blant alt annet som finnes i sosiale medier, men blir lagt merke til og klikket på av dem som faktisk er potensielle kjøpere. For til syvende og sist er det jo kun én som trenger å se annonsen: den riktige kjøperen.