Hva om boligannonsen egenhendig kunne finne den som var villig til å gi mest for boligen din? Hadde noen stilt partner i PrivatMegleren, Christer Vikebø, det spørsmålet for et par år siden, hadde han trukket godt på smilebåndet.

I 2016 er det derimot en realitet for PrivatMeglerens kunder
- Det er jo en absurd tanke at en datamaskin kan regne seg frem til at du bør kjøpe en spesifikk bolig, og så ender du opp med å kjøpe den, sier Vikebø.
Med PrivatMeglerens digitale annonsesystem KLiKK, er det faktisk mulig.
VERDENSLEDENDE TEKNOLOGI
PrivatMegleren introduserte KLiKK i boligmarkedet høsten 2015. Basert på verdensledende teknologi fra selskapet CCT, er KLiKK i stand til å regne seg frem til hvem den potensielle boligkjøperen er.
- Stadig flere hevder å kunne tilby det beste innen digital annonsering, men sannheten er at ingen andre tilbyr denne teknologien. KLiKK-annonsen jakter kjøpere i sanntid, noe som er helt ulikt annonsering i avis, på finn eller annen digital annonsering for øvrig, sier Vikebø og fortsetter:
- Vi har opplevd at boliger som har ligget usolgt i åtte måneder gjennom andre meglerforetak selges innen første visning når PrivatMegleren og KLiKK har overtatt jobben. Når du velger å «kuppe» en bolig som har vært annonsert i 8 måneder har du neppe fått med deg at den var til salgs tidligere, smiler Vikebø.
RYKENDE FERSK DATA
De fleste digitale annonseløsningene baserer seg på gammel og generell informasjon. Dermed ender du fort opp med å bruke penger på annonsering til mennesker som ikke er på boligjakt. Du bruker penger unødig. Det unngår du med KLiKK.
- KLiKK jobber med rykende fersk informasjon. Det medfører at KLiKK til og med når dem som ikke visste at de skulle kjøpe bolig. KLiKK kan finne på å vise en stor hageleilighet til noen som i utgangspunktet er på jakt etter et rekkehus, basert på en hypotese om at leiligheten dekker de samme behovene. Geografi utfordres også ved at KLiKK oppfordrer kjøpere til å vurdere et annet område som ofte viser seg å falle i smak, forklarer Vikebø.
KEISERENS NYE TEKNOLOGI
I følge Vikebø har det aldri vært større forskjell på god og dårlig boligannonsering. På samme tid har det aldri vært vanskeligere for en boligselger å vite hvilken annonsering man kjøper:
- Det er selvsagt ikke slik at samtlige meglerforetak har revolusjonert digital annonsering. De fleste har i grove trekk noenlunde det samme produktet. Det er ikke nødvendigvis dårlige produkter, men de er gjerne heller ikke best.
Skal du ha det beste resultatet er spillereglene ifølge den erfarne megleren fortsatt de samme.
- Da må du ha den beste annonseringen av boligen.
Han understreker at boligselgere i 2016 bør bruke tid på å sette seg inn i hvilken digital annonsering de tilbys.
- Selv om mange hevder å være best, ser jeg at KLiKK fortsatt er alene om å være basert på verdensledende teknologi. Det er bare vi som har boligannonser som aktivt er i stand til å finne kjøperen, slik opplever også våre kunder det, avslutter Vikebø