Mange klarer ikke å dy seg når drømmeboligen først dukker opp. De legger inn bud, selv om de egentlig ikke er på boligjakt.

- Boligmarkedet er mye større enn mange boligselgere antar. Det inneholder en stor gruppe som ikke selv vet at de er på husjakt. Om du vil oppnå det beste resultatet, er det helt avgjørende å nå denne gruppen, sier Terje Bach, salgsleder og partner i PrivatMegleren Syd.
SLIK ER BOLIGKJØPERNE
Bach har vært blant de mestselgende meglerne i Bergen i en årrekke. Ifølge ham, kan boligkjøpere deles inn i tre kategorier: Aktive, passive og de som ikke er på boligjakt. Han forklarer: - Ferske målinger i Bergen viser at 19 prosent er veldig aktive i markedet, mens 31 prosent ikke er potensielle boligkjøpere. Det betyr at 50 prosent i teorien kan betegnes som passive og potensielle kjøpere.
OM Å FORUTSE FREMTIDEN
Med så mange potensielle kjøpere, blir riktig markedsføring helt avgjørende. - Noen boligselgere tenker på prisrekorder som tilfeldigheter, ikke jeg. Egentlig er det kun et spørsmål om data, matematikk og prediksjon. Det handler om å kombinere kunnskap på den beste måten, slik at vi blir i stand til å se muligheter, sier megleren og legger til: - Du stoler allerede på det i hverdagen. Værmeldingen er prediksjon, trenger du paraply i dag eller ikke?
KLIKK TREFFER PRESIST
PrivatMegleren har i Norge enerett på KLiKK, et ledende verktøy innen digital annonsering på verdensbasis. Bach er ikke i tvil om at PrivatMeglerens digitale verktøy er gull verdt for deres boligselgere. - Vi har kommet dit at de beste løsningene faktisk leverer bedre resultater enn andre. Sagt på en annen måte: Hvor godt annonsesystem din megler har, kan bli avgjørende for om du får en god pris eller ikke. Bach slår fast at digital annonsering er komplisert, men et svært nyttig verktøy.
- Jeg skal ikke late som om jeg er ekspert på dette, men jeg forstår hva det er og hvordan det fungerer. KLiKK forutser sannsynligheten av en fremtidig hendelse, det er rett og slett den mest treffsikre metoden vi har i dag. KLiKK-annonsen finner mennesker som ikke nødvendigvis er på boligjakt og forsøker å vekke vedkommendes interesse for den aktuelle boligen. - Algoritmen har allerede hjulpet tusenvis av boligselgere med å få til et godt salg, sier han og legger til: - Alle som har vært i en budrunde vet hvor avgjørende én ekstra budgiver kan bli for sluttsummen, mens den som har forsøkt å selge uten å få folk på visning, vet hvor kritisk den ene interessenten til slutt kan være.
AVISEN ER LIKEVEL IKKE DØD
Man skulle kanskje tro at digital markedsføring ville bety slutten for boligannonser i avis. Ifølge Bach er det snarere motsatt. - Det kan være dyrt for noen å annonsere i en avis. Betyr det at noen meglere velger bort papiravisen? - Undersøkelsen vår viser at rundt halvparten av dagens boligkjøpere ikke nødvendigvis er på boligjakt. Da er Bergens Tidende et godt sted å annonsere for å nå dem. Desto dyrere bolig og målgruppe, jo viktigere mener jeg avisen blir. Bach forteller at tallenes tale er klar: - 70 prosent av de passive boligkjøperne som abonnerer på BT, legger merke til boligannonser i papiravisen. Jeg tror ikke boligselger primært har flaks eller uflaks, jeg tror de gjør gode eller mindre gode valg. Vår jobb i PrivatMegleren er å sørge for at kunden tar de riktige valgene.