Meglere sparer boligselgere for verdifull tid, men produkt og kunnskap er det viktigste i leveransen. Dette kan ikke automatiseres, og derfor vil megleryrket fortsette å leve i beste velgående.

Det mener Tom Jørgensen, partner og daglig leder i PrivatMegleren Vikebø og Jørgensen. Megleren har reflektert mye over digitaliseringen som skjer både i eiendomsbransjen og i andre bransjer.
- Alle oppgaver som digitaliseres, har svært høy forutsigbarhet og få variasjoner. Det er ikke svært ulikt å ta opp lån i en bank, sammenlignet med en annen. I tillegg er fallhøyden svært lav, forteller Jørgensen.
Han viser til at to identiske leiligheter i Møllendalsveien i senere tid er solgt med 550.000 kroner i differanse. Den ene gjennom PrivatMegleren, den andre gjennom en rimeligere løsning.
- Boligsalg handler om langt mer enn å hente inn informasjon. Til syvende og sist er den viktigste ingrediensen for et godt boligsalg fortsatt utførelsen. Den megleren som gjør jobben skikkelig, får det beste resultatet, og reduserer risiko. Du kan selvsagt få et godt resultat ved å velge en rimelig løsning. Men det har alltid vært slik at godt håndverk gir det beste resultatet. Bare se på Amundsen og Scott.
UNDER TO PROSENT SELGER SELV
Tall fra Finn.no viser at andelen som annonserte bolig på egenhånd har falt, og i 2017 utgjorde andelen i underkant av to prosent. - En forklaring på dette er at det er tidkrevende og risikabelt å selge bolig selv, sier Jørgensen.
- En annen forklaring kan være at de som har forsøkt det, ikke har oppnådd de resultatene de ble forespeilet. Jørgensen viser til at det hele er en klassisk kostnytte-situasjon.
- Selgeren i Møllendalsveien vurderte det slik at en besparelse på rundt 50.000 kroner ville være lønnsomt. Fasiten er at naboen solgte ti ganger så raskt og satt igjen med en halv million mer, forteller han.
Boligsalg handler om langt mer enn å hente inn informasjon
- Tom Jørgensen -
UFORUTSIGBARHET
I tillegg vil det alltid være uforutsigbare eventualiteter som dukker opp i forbindelse med boligsalg.
- Nylig solgte jeg en bolig hvor eieren selv ikke visste at det var opprettet en tilsynssak på en bod som var ulovlig satt opp på eiendommen hans. Vi oppdaget det i tide og fikk på plass de riktige opplysningene i salgsoppgaven, men slike ting kan i verste fall gi tap for både selger og kjøper. Bruker man eiendomsmegler skal man kunne forvente å få råd og hjelp i slike saker, forklarer Jørgensen, og fortsetter:
- Som privatperson har man ingen føling med hva som rører seg i markedet. Meglerne i PrivatMegleren er tett på markedet hver dag. Vi jobber knallhardt for å finne de riktige kjøperne, og yter det lille ekstra for å gjøre kundene fornøyde.
DIGITALE LØSNINGER GJØR MEGLERE TIL BEDRE MEGLERE
Selv om Jørgensen er tydelig på at kjernen i megleryrket ikke bør automatiseres, er han klar på at datamaskiner er bedre enn mennesker på mange områder.
- Vi meglere frykter ikke digitalisering. Tvert imot er vi langt fremme i klassen for å presse dette frem. Vi har allerede brukt roboten «Pia» i to år, en kunstig intelligens som leter opp og kvalitetssikrer potensielle kjøpere til boliger våre meglere skal selge.
- Videre har vi automatisert deler av boligannonseringen. Annonse-verktøyet KLiKK benytter verdensledende teknologi for å lete opp potensielle boligkjøpere, forteller Jørgensen. Alle de digitale hjelpemidlene som PrivatMegleren benytter seg av, gjør at de kan bruke mer tid på kjernen i det de driver med: Å finne den kjøperen som er villig til å betale mest for din bolig