Siden 2015 har PrivatMegleren ledet an i utviklingen av intelligent boligannonsering gjort av roboter. I året som kommer blir boligannonsering viktigere enn noensinne.

- Vi har ikke kommet dit at en robot kan selge en bolig helt på egenhånd, men vi kan på motsatt side heller ikke komme unna dem, skal man oppnå den høyeste prisen. Det forteller partner og eiendomsmegler Christer Vikebø i PrivatMegleren. Meglerkjeden har med suksess brukt robotteknologi i over to år i jakten på boligkjøpere.
- I praksis er ikke robotene klossete blikkbokser, men ulike stykker software, som forenkler og optimaliserer prosesser. For PrivatMeglerens kunder har dette gitt en langt mer effektiv salgsprosess.
GRÅSPURV MED KANON
- Valg av eiendomsmegler handler ikke lenger kun om valg av mennesker. Det er også et valg av teknologi. I 2018 blir dette valget viktigere enn noen gang.
Vikebø opplever at det er svært stor forskjell på de digitale løsningene som finnes.
- De fleste meglerne tilbyr digital annonsering, men jeg synes det er viktig at man avklarer om man skyter gråspurv med kanon eller faktisk treffer de potensielle kundene.
PrivatMegleren har siden 2015 vært bruker og bidragsyter til utviklingen av den digitale annonseplattformen som i Norge er døpt KliKK. Løsningen har rukket å bli en suksess i flere land, deriblant våre naboland Sverige og Danmark.
- Digital annonsering med KliKK har kommet svært langt og ved inngangen til 2018 er det nærmest slik at man kan målrette annonseringen med kirurgisk presisjon, takket være riktig software.
TEKNOLOGI SLÅR MARKED
- Når salgstiden, som i Bergen, har gått litt opp, blir effekten av KliKK godt synlig, sier Vikebø, og fortsetter:
- Ved flere anledninger har kjøpere kjøpt boliger de i utgangspunktet ikke var på jakt etter. De forteller gjerne at boligen bare «dukket opp», at de valgte å gå på visning og dermed fant drømmeboligen, selv om de ikke lette aktivt.
Som eksempel nevner Vikebø en bolig på Kronstad som etter tre måneder hos et annet meglerforetak ikke var solgt:
- Da leiligheten ikke var solgt etter tre måneder, fikk vi overta salgsoppdraget. Foruten tradisjonelle virkemidler som styling av leiligheten og annonsering i lørdags-BT, brukte vi annonseverktøyet KliKK med godt resultat:
- Leiligheten ble solgt dagen etter visning 260.000 kroner over prisantydning. Selger fulgte budrunden direkte via PrivatMeglerens live-app «Mitt boligsalg», og fortalte at opplevelsen var «helt fantastisk».
I FORKANT TEKNOLOGISK
Privatmegleren har lenge hatt en strategi knyttet til at de ønsker å ligge i forkant teknologisk. Annonsering gjennom KliKK er således ikke det eksempelet på hvordan PrivatMegleren tar teknologi i bruk:
- Som boligselger hos oss kan du gjennom applikasjonen «Mitt boligsalg» følge boligsalget på en helt ny måte. Du ser blant annet hva megleren gjør, hvem som er interessert og hva som skjer med interessentene.
Vikebø forteller at boligselgere har gitt svært gode tilbakemeldinger på løsningen.
- Særlig de som har forsøkt å selge bolig før opplever at det å kunne følge boligsalget hos oss gir dem langt større følelse av oversikt og kontroll.
De ansatte i PrivatMegleren setter kanskje størst pris på roboten «Pia». Dette er en virtuell assistent som ved hjelp av kunstig intelligens hjelper selskapets meglere til å finne personer som sannsynligvis er svært interessert i boliger som kommer for salg.
- Og i 2018 vil vi lansere nye løsninger, den første kommer allerede i januar, avslutter Vikebø.
«Valg av eiendomsmegler handler ikke lenger kun om valg av mennesker. Det er også et valg av teknologi.»