Det er ingen tvil om at annonsering av bolig er en vesentlig del av et godt salg. I en tid med stadig mer digitalisering er kanskje ikke PrivatMeglerens nyeste løsningen overraskende: papirannonsene «digitaliseres».

Ikke overraskende er finn.no stedet flest aktive boligkjøpere går for å lete etter boliger til salgs. Det vil derimot forbløffe mange at den tradisjonelle papiravisen følger svært tett. En undersøkelse gjennomført av Epinion Norge viser nemlig at mens 67 prosent av vestlendingene bruker finn.no, følger BTs papiravis tett med hele 56 prosent. En som ikke er overrasket over det, er partner og megler i PrivatMegleren, Christer Vikebø. - Kall det gjerne en anti-trend. Boligannonsering i avis er fortsatt svært relevant for mange boliger, sier Christer Vikebø. Og nå blir avisannonsering mer relevant enn noensinne.
DIGITAL ANNONSE PÅ PRINT
PrivatMegleren inkluderer nå QRkoder i papirannonsene sine. Nå kan leseren raskt og enkelt får tilgang til flere bilder, samt all informasjonen som trengs for å få et helhetlig inntrykk av en bolig. Det er ikke den tradisjonelle QR-kode løsningen. - Alt du behøver å gjøre er å åpne kameraet på mobilen din og rette linsen mot QRkoden. En papirannonse fungerer bra når vi ønsker å få leserens oppmerksomhet, men ofte trenger man mer informasjon til for å få leseren så interessert at de kommer på visning. Nå løser vi den utfordringen og det kommer boligselgerne våre til gode, sier Vikebø.
MÅLBAR EFFEKT
Med QR-teknologi blir det også mulig å måle hvor mange som skanner koden og klikker seg inn på annonsen. Nina Hølke, daglig leder i medieog reklamebyrået Ko&Co, mener nyvinningen er fordelaktig både for de som skal kjøpe og selge bolig.
- Dette gir boligselgere muligheten til å måle effekten av avisannonsene sine, mens boligkjøpere får muligheten til å få mye mer informasjon om boliger som passer deres kriterier. Det er rett og slett en vinn-vinn-situasjon, sier hun.
Hølke har jobbet med digital markedsføring i 20 år, og sier det tidligere har vært vanskelig å bevise effekten avisannonser har. - Vi har visst at annonser på print har god effekt, men det har vært vanskelig å måle effekten nøyaktig. Nå vil det bli mer tydelig for boligselgere hvorfor nettopp papirannonser er så viktig, forteller hun.
BEDRE TID TIL AVIS ENN NETT
Det er mange årsaker til at boligannonser i papiravisen har så god effekt, en av dem er at vi leser avis på en annen måte enn vi leser tekst på nett. Spesielt på lørdager, når vi har tid til en god frokost sammen med avisen, blir effekten mer tydelig.
- På lørdager er synligheten i BT svært god. Målinger viser at 85 prosent foretrekker å lese papiravis denne dagen. Leserne forteller også at de har ekstra god tid til å lese boligannonser og oppgir i tillegg at de ikke regner annonseringen som støyende. De vil rett og slett ha boligannonsen i avisen, sier Christer Vikebø.
AVIS TREFFER EN STOR OG VIKTIG MÅLGRUPPE
Undersøkelser forteller at de over 40 år er de flittigste brukerne av papiravis når det kommer til å holde seg orientert i boligmarkedet. For boligselgere er dette en viktig målgruppe. Ikke bare fordi de er en kjøpesterk målgruppe, men fordi de ikke bare ser etter bolig til seg selv. Som et eksempel kan det nevnes at 6 av 10 foreldre oppgir at de vil hjelpe barna med boligkjøpet.
- Vi ser at avisannonser treffer markedet på en annen måte enn digitale annonser. Foreldre ser tilfeldigvis en boligannonse og tipser barna, mens andre ser bolig i eget nabolag og tipser en god venn de vil ha som nabo, også videre. Ved å annonsere i BT treffer vi boligkjøpere indirekte, vi når passive kjøpere og personer i aldersgruppen over 45 år, forteller Vikebø.
- Når vi overtar usolgte boliger fra konkurrerende meglerforetak, er det å annonsere boligen i avis en av de mest effektfulle endringene vi kan gjøre. Også for mindre leiligheter. Man bør ikke undervurdere avis, Bergens tidende har tross alt 127.000 unike lesere.
BEST MARKEDSFØRINGEN GIR BESTE PRIS
Avisannonsering er med på å sikre at kunden har markedets absolutt beste forutsetning for å få en høy pris for boligen. - Man får ikke full dekning om man velger bort avis. Det sier jeg til tross for at vi med KLiKK og ukens bolig på finn.no, trolig har markedets beste digitale annonsering. Flere boligselgere i Bergen velger likevel å droppe avis. - Jeg tror det i stor grad handler om at flere meglere i dag føler seg presset på pris. Snarveien blir gjerne å kutte avis for å gi et «godt tilbud». Det er synd, for det man sparer står sjelden i forhold til det man risikerer å tape, sier Vikebø.
FANT DRØMMEHUSET I DOKØ
Og det mangler ikke på eksempler på at avisannonsering har reddet dagen: - En enebolig i Fana til 8,5 millioner hadde vært forsøkt solgt i to år gjennom to ulike meglerforetak. Jeg solgte huset på første visning, mye takket være avis. Kjøper hadde funnet boligen i avisen mens han sto i toalettkø på et Norwegian-fly. Da kjøper fortalte selger hvor han fant annonsen, ringte han meg ens ærende for å takke for at jeg hadde anbefalt avis, avslutter Vikebø.