Hva er riktig pris for boligen? Husket du å sjekke alt som var vesentlig før du ga budet? Er dette egentlig boligen du drømmer om?
Sjelden har bedrifter vært mer opptatt av å tenke nytt. PrivatMegleren er intet unntak - og i mars ble kjøpsmegling lansert. Kort fortalt innebærer kjøpsmegling at man som boligkjøper ansetter en megler til å bistå deg.
- At boligkjøper får bistand av megler er svært vanlig i utlandet. I Norge snakker vi derimot om en evolusjon på området, ikke revolusjon, sier Christer Vikebø, mangeårig partner i PrivatMegleren.
Tjenesten er lagt opp slik at det ikke nødvendigvis koster boligkjøper noe å benytte seg av den.
- Vi er opptatt av å tenke nytt rundt kundens behov. Noen ganger innebærer det å være i forkant, kanskje også av at behovet oppstår.
EN HÅND Å HOLDE I
Stikk i strid med det man kanskje skulle tro, viser undersøkelser i Norge og på verdensbasis, at forbrukere ønsker betydelig grad av menneskelig involvering når det kommer til bolighandel. - Det er egentlig ikke så overraskende at man ønsker en hånd å holde i. Bolighandel er de fleste av oss gjør veldig sjelden, og det er forbundet med høy risiko hvor feil og mangler fort blir veldig kostbart, sier den erfarne megleren.
Mer enn 75 prosent av dagens kunder forteller at de foretrekker at megler er til stede, i det de opplever som avgjørende faser i handelen; visning, kontraktsmøte og overtagelse.
- Når alle bedrifter er digitale, er det ikke lenger nok å kun investere i digital teknologi. Nytenkning må også skje på andre områder. Mens andre ønsker å la selger stå alene på visning, vil vi basert på våre undersøkelser, tilby kjøper å ta med seg egen megler på visning.
INNOVASJON GJORT RIKTIG
Man ser at retningen ulike eiendomsmeglerselskap velger å gå, når de innoverer, bidrar til å skape et tydeligere skille mellom aktørene. Vikebø mener det kommer forbrukeren til gode.
- Det blir enklere å identifisere seg med selskapene. Vi ser det allerede nå i 2019. Kundene som velger oss er er ofte veldig tydelige på at de ønsker «en gitt type eiendomsmegler og leveranse». Slik har det aldri vært tidligere.
- Kundene ønsker spesialister, man kan ikke lenger smøre tynt ut over alt. Ingen kan være alt for alle. Vår jobb er å levere på det våre kunder ønsker av oss som selskap: service, kvalitet og resultat. Hvilket selskap du velger å benytte, sier også noe om deg som person, hvilke verdier du har og hva som er viktig for deg, poengterer Vikebø.
LØSNINGER SOM TJENER KUNDENE
Det å lykkes i dag, handler om å treffe kundenes kundens behov, og levere ut over det. - Vi mener at teknologi, data og organisering kun er hjelpemidler for å oppnå det. Våre kunder har fortsatt behov for dyktige mennesker i salgsprosessen - og vi mener kjøper kan nyte godt av det sammen.
Ønsker du å vite meg om
kjøpsmegling? Les mer på:
www.privatmegleren.no/kjop