Valg av megler kan være komplisert. Det er mange meglere å velge mellom og mye å tenke på. Men hva er egentlig viktig når du skal velge megler?
Det å velge riktig megler er ikke nødvendigvis enkelt. Det oppdaget også søstrene Emilie og Amanda da de skulle selge bolig for første gang.
- Da vi skulle velge megler, var vi mest opptatt av å holde kostnadene ved salget så lave som mulig, forteller Emilie.
Slik Forbrukerrådet anbefaler, startet søstrene med å invitere tre meglerfirma på befaring. Av de tre var det ett som skilte seg ut.
- Vi hadde hørt mye positivt om megleren vi gikk for, både at de var rimelig på pris og dyktige.
Slik startet den første av to salgsprosesser.
UTSOLGT
Leiligheten ble lagt ut i boligmarkedet, men de fikk ikke solgt.
- Det var få som kom på visning, og det endte med at ingen ga bud på leiligheten.Til slutt valgte søstrene å trekke leiligheten fra markedet.
- Vi holdt ikke flere visninger, i frykt for å få en for lav pris for boligen, legger de til.
Emilie og Amanda så seg nødt til å endre strategi.
RÅDGIVNING GJENNOM HELE SALGSPROSESSEN
Etter en kort periode med utleie, startet prosessen med å finne en ny megler. På ny skulle de forsøke å få solgt boligen.
- Denne runden var vi mer opptatt av å engasjere et firma som kunne gi oss god hjelp under hele salgsprosessen. Vi ønsket noen som kjente godt til området og som i tillegg kunne vise til flere vellykkede salg av liknende boliger i nabolaget.
Meglervalget falt på Olav Fretland, eiendomsmegler i PrivatMegleren. Allerede fra første stund opplevde Emilie og Amanda god kontakt med megler.
- Han var veldig engasjert i leiligheten og viste oss hvordan PrivatMegleren tidligere hadde oppnådd gode resultater ved salg av liknende boliger. Det gjorde at tilliten til megleren økte.
- I denne salgsrunden var vi nok langt mer opptatt av hva megler kunne hjelpe oss med gjennom hele salgsprosessen, forteller søstrene.
EFFEKTIV SALGSPROSESS
Med ny megler på laget tok boligsalget raskt en ny vending. De opplevde at den nye megleren tok seg god tid til å svare på spørsmål og fulgte dem tett opp.
- Vi opplevde at han var engasjert, dyktig og proaktiv, forteller Amanda.
Denne gangen opplevde de at megleren tok seg god tid til å sette seg inn i boligen og skreddersydde en løsning tilpasset leiligheten deres.
Megler var veldig engasjert i leiligheten og viste oss hvordan PrivatMegleren tidligere hadde oppnådd gode resultater ved salg og liknende boliger. Det gjorde at tilliten til megleren økte.
- Megler hjalp oss med å ta gode valg i forkant av salget, noe som resulterte i at salgsprosessen ble veldig effektiv. Kort tid etter at vi bestemte oss for å legge ut boligen for salg på nytt, ble den nemlig solgt, forteller jentene fornøyd.
- Det løste seg til slutt på en veldig fin måte. Nå sitter vi igjen med en god følelse.
RÅD TIL ANDRE BOLIGSELGERE
For Amanda og Emilie føltes det trygt at megler kunne vise til vellykkede salg av tilsvarende boliger.
Samtidig var det flere faktorer som bidro til å gi dem en god opplevelse.
- Det er stor forskjell på meglere og meglerforetak. Da vi skulle legge boligen ut for salg for andre gang, ble hva megler leverte satt høyere på listen, enn hva tjenesten kostet.
Etter å ha erfart to forskjellige salgsprosesser, er søstrene klare på hva som er viktig å tenke på under en salgsprosess.
- Andre gang var vi opptatt av å velge en megler som blant annet ville følge oss tett opp. PrivatMegleren bisto i hele salgsprosessen, med alt fra utfylling av papirer, til utforming av annonse, samt valg av riktig annonsering. Dette opplevde vi som svært positivt. Selv om det kostet litt mer, så ga det et langt bedre resultat, avslutter de.