Jeanette Hordvik er ikke historien om hvordan hun fant en bolig, men hvordan boligen fant henne.

Denne teknologifortellingen handler om algortimer. Kanskje du har hørt ordet før…
Historien starter tradisjonelt: Jeanette søker på Finn.no, og legger inn at hun vil varsles når det kommer boliger for salg i Bergen sentrum med en maksgrense på seks millioner kroner.
I mellomtiden surfer og klikker 31-åringen på boliger, interiør og informasjon som er boligrelatert på Facebook. Plutselig dukker det opp en bolig i nyhetsfeeden til 6,2 millioner kroner. Boligen er perfekt lokalisert i Henrik Wergelandsgate på Skansen i Bergen.
- Denne boligen fikk ikke jeg varsel om fra Finn.no fordi jeg hadde lagt inn en maksgrense på seks millioner kroner, sier tobarnsmoren.
LES OGSÅ:Fikk 660.000 over takst - derfor valgte Tone PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen
Grunnen til at boligen fant frem til Jeanette var interessene hennes på sosiale medier. Algoritmene - som er teknologi - definerte henne som en potensiell kjøper av boligen på Skansen. På visningsdagen var Jeanette og samboeren i Oslo, men den robotstyrte KLiKK-annonsen fortsatte å “date” henne jevnt og trutt på Facebook.
LES OGSÅ Her kan du lese mer om KLiKK
Kjøpte boligen
- Annonsen dukket opp hele tiden. Når vi kom tilbake til Bergen bestilte vi en privat visning, sier hun. Familien flytter inn i sitt nye hjem på Skansen i slutten av april. Jeanette erkjenner at hadde det ikke vært for KLiKK-teknologien til PrivatMegleren, hadde hun ikke visst om familiens nye hjem. Nå skal samboerparet selge boligen i Hordvik, og de har valgt PrivatMegleren.
Enerett
- KLiKK-teknologien viste en helt ny side innen boligsalg som vi ikke kjente til. Vi er et godt eksempel på at KLiKK fungerer, sier hun. PrivatMegleren har enerett på KLiKK blant landets eiendomsmeglere.
LES OGSÅ:DN-reportasje om ekteparet som fikk økt interesse og høyere pris med KLiKK