Sjelden har næringslivet vært mer opptatt av å tenke nytt. Privatmegleren er intet unntak, selskapet har som mål å lede an når det kommer til å tråkke opp nye stier i boligmarkedet. Etter måneder på tegnebrettet, lanseres nå kjøpsmegling.

- Digitalisering er ordet som går igjen, men realiteten er at nytenkning også må skje andre steder. Dette sier Christer Vikebø, mangeårig partner i Privatmegleren.
EN HÅND Å HOLDE I
Stikk i strid med det man gjerne skulle tro viser nye undersøkelser i Norge og på verdensbasis at boligkjøpere og selgere ønsker betydelig grad av menneskelig involvering.
- Det er kanskje ikke så overraskende at man ønsker en hånd å holde i? Bolighandel er noe man gjør sjelden, det er forbundet med høy grad av risiko og store feil blir raskt kostbare.
Mer enn 75 prosent av dagens kunder forteller at de foretrekker at megler er tilstede i det de opplever som de avgjørende faser. Visning, kontraktsmøte og overtagelse.
Vikebø tror at retningen ulike selskaper velger når de nå innoverer bidrar til å skape et tydeligere skille mellom aktørene. Han er sikker på at dette kommer forbrukeren til gode, ettersom det blir enklere å identifisere seg med selskapene;
- Vi kan ikke smøre tynt ut over alt. Vår jobb er å levere på akkurat det privatmeglerkunden ønsker av oss som selskap; service, kvalitet og resultat. At det blir distanse mellom selskapene er fint. Hvilke selskap du som boligselger velger å benytte, sier jo tross alt også noe om deg som kunde. Hva er du opptatt av?
KJØPSMEGLING
Undersøkelser har også avdekket at boligkjøpere nå kan tenke seg bistand ved kjøp av bolig. Faktisk oppgir over halvparten av de spurte at dette er noe de ønsker.
- At boligkjøper får bistand av megler er vanlig i utlandet. I Norge tror jeg vi står ovenfor evolusjon på området, ikke nødvendigvis revolusjon. Men vi er opptatt av å kunne gå våre kunder i møte, være først ute med å gi boligkjøpere som er moden for det, en mulighet de ikke har hatt før. Tjenesten har vært på tegnebrettet lenge og er allerede utprøvd. - Det er ikke upløyd mark, vi vet at det gir kundene merverdi. Tjenesten er også lagt opp slik at det ikke nødvendigvis vil koste kunden noe å benytte seg av den.
I Norge tror jeg vi står ovenfor evolusjon på området, ikke nødvendigvis revolusjon
RIKTIG INNOVASJON
- Vi må være nysgjerrig, vi er opptatt av å finne gode løsninger. I februar var vi det første meglerforetaket i Norge som tok i bruk talestyrt teknologi gjennom Google Home. Løsningen gjorde det mulig å motta et anslag på boligens verdi, ved å føre en samtale i Google Home-løsningen.
Privatmegleren har også utviklet digitale plattformer som forbedrer kundereisen ved salg- og kjøp av bolig. Mest kjent er derimot den digitale annonseløsningen KLiKK, annonsering av bolig bygget på verdensledende teknologi.
Den erfarne megleren forteller at listen over løsninger etter hvert er lang. - Jeg vil aldri anbefale en kunde å droppe kontraktsmøte, selv om det er i dag er mulig. Det er ikke slik vi ønsker å takke våre kunder for samarbeidet. Det å kutte deler av tjenesten for å effektivisere gir ingen merverdi for kunden, kun for meglerforetaket.
Han peker på at innovasjon ikke nødvendigvis alltid kommer kunden til gode. - At man digitaliserer noe, er ikke samsvarende med at løsningen er god for deg som kunde.
- Derfor tror jeg det er viktig at boligselgere bruker tid på å avgjøre hvilke meglertjenester de er best tjent med - og fra og med nå, om de også ønsker å benytte en megler når de skal kjøpe bolig.
Ønsker du å vite meg om kjøpsmegling? Les mer på:
www.privatmegleren.no/kjop