Norge har verdens strengeste regler for eiendomsmegling. Likevel har PrivatMegleren i Bergen valgt å ta regelverket ett steg lenger. Resultatet er at selskapene ikke har en eneste fellende tvistesak i meglerklagenemden de siste tre årene.
- Våre kunder skal motta den beste kvaliteten gjennom hele boligsalgsprosessen. Det kan være mange usikkerhetsmomenter når man skal kjøpe eller selge bolig, men en av våre oppgaver er nettopp å gjennomføre bolighandelen på en trygg måte, sier advokat Lars Albertsen, partner i PrivatMegleren, og fortsetter:
- Gjør vi feil, slår det tilbake på oss selv. Derfor har vi investert mye i kvalitetssikring av alle ledd i virksomheten.
GÅR GRUNDIG TIL VERKS
All salgsdokumentasjon kontrolleres av dedikerte medarbeidere hos PrivatMegleren før boligsalget
starter.
- Tar man bort bildene i en salgsoppgave, står man igjen med fem til ti sider ren tekst. Opplysningene som gis her må være korrekt, forklarer Albertsen og utdyper:
- Én feil kan få store følgefeil, og skape problemer både for selger og kjøper. Derfor har vi dedikerte spesialister som er tett på både megler og selger for å sørge for at alt går riktig for seg. Dette er et ekstra sikkerhetsnett som skal fange opp feil før
annonsering. Den utvidede ekstrakontrollen man beskyttes i Bergen er unik i dagens marked. Mens mange velger en retning med enklere og rimeligere leveranse til kundene, mener Albertsen at alle parter i en bolighandel er tjent med høy kvalitet.
- En så omfattende ekstra kvalitetskontroll er svært kostbart, men vi ser at det er en god investering. Statistikken viser at han har rett. I dag oppgir rundt 40 prosent av selskapets nye kunder, at de har fått anbefalt PrivatMegleren i Bergen av tidligere kunder.
KONTINUERLIG KVALITETSFOKUS
For å lære av hverandre, har Bergen jevnlig erfaringsutveksling og kursing.
- Vi ønsker å gjøre meglerne beviste på hvor risikoen ligger fra sak til sak og ta lærdom av det, forteller Albertsen, som også kjører full gjennomgang av utvalgte budrunder med kollegaene for å kontrollere at alt har gått riktig for seg:
- Kvalitet er viktig i hele prosessen, som også gjelder budrunde, kontraktsmøte og overtagelse. I tillegg til opplæring, forbedres og lages det nye rutiner fortløpende. På den måten sikrer man at alle potensielle feil fanges opp og at nye endringer i regel- og lovverket tas til følge.
- Gode rutiner er avgjørende, men god kommunikasjon er også viktig, både mellom selger og megler, men også mellom megler og potensielle kjøpere. PrivatMegleren har for lengst tatt steget inn i den digitale verden. De fleste vesentlige opplysninger logges enkelt, slik at informasjonsflyten i de fleste tilfeller enklere kan ettergås.
INGEN FELLENDE TVISTESAKER
PÅ TRE ÅR
Siden oppstart i 2009, har kvalitet vært en svært viktig del av PrivatMegleren i Bergen.
- I god tid før vi åpnet dørene for ti år siden, var vi tydelige på hvilken linje vi ønsket å legge oss på. Vi ville ha de beste systemene på plass for å fange opp feil, sier han og legger til:
- Vi brukte tid på å konkretisere hvilke type meglere vi ønsket å ansette, samt hvordan vi skulle håndtere eventuelle klagesaker. Ingen er feilfrie, og når uhellet først er ute, ønsker vi også å være gode på å vedgå feil og finne gode løsninger, sier advokaten. Kvalitetsfokuset har båret frukter. De tre siste årene ikke PrivatMegleren i Bergen har ikke hatt en eneste fellende sak i meglerklagenemden de siste tre
årene.
- Det er svært hyggelig statistikk, men ikke minst
en trygghet både for de som selger og kjøper boliger
gjennom oss.