Hele 65 prosent av landets befolkning er overbevist om at eiendomsmegleren er med på å påvirke prisen ved boligsalg, viser undersøkelse.
Partner Einar Strand fra Privatmegleren i Bergen er enig med flertallet av befolkningen.
- Det å være megler handler om langt mer enn å annonsere en bolig for salg. En megler har mange roller å håndtere i forbindelse med boligsalg, og megleren skal opptre som en god rådgiver med å vurdere pris og avstemme forventninger, samt påpeke forbedringer som eventuelt må utføres før et salg. I tillegg skal boligen synliggjøres gjennom gode tekster og bilder, sier Strand, og fortsetter: - Megleren bruker dessuten sitt nettverk av potensielle boligkjøpere i salgs- prosessen. Visninger og budrunder er avgjørende innslag ved boligsalg. Basert på det omfattende arbeidet megleren gjør, er det naturlig at man også er med på å påvirke prisen.
Hektisk vår og vinter
Strand regner med at vinteren og våren blir en hektisk periode for byens eiendomsmeglere. Målingen som Infact har utført for Privatmegleren, viser at bergenserne har samme oppfatning som befolkningen ellers i landet. 18,4 prosent mener megleren har avgjørende betydning for boligprisen, mens 44 prosent mener megleren har middels betydning.
- Undersøkelsen viser først og fremst at folk har tillit til meglere og at vi utgjør en forskjell, sier Strand.
«Vi ønsker at boligselgeren faktisk skal kunne se at vi utgjør en forskjell.»
Einar Strand Partner PRIVATmegleren
Anerkjennelse
Han synes at eiendomsmeglere generelt får mye anerkjennelse i målingen fra Infact.
- En engasjert megler klarer å skape mer aktivitet, og megleren som selger en bolig vet at dette engasjementet kan være helt avgjørende, når kjøper i neste omgang skal selge sin egen bolig. Derfor er dynamikken i dette markedet slik at megleren hele tiden må levere både engasjement og kvalitet, sier Strand.
Mer enn en person
Strand legger til at man mottar mer enn kompetanse når man selger gjennom megler. Meglerens produkt, og da særlig annonsering av boligen vil kunne få avgjørende betydning i jakten på den ene budgiveren som kan være svært viktig.
- Vi ha lagt vesentlig tid ned i å avklare hvor boligkjøpere ferdes og hvordan de tenker. Resultatet er markedsføring som dokumenterbart gir din bolig et fortrinn i jakten på den høyeste prisen. Vi ønsker at boligselgeren faktisk skal kunne se at vi utgjør en forskjell. Ikke bare som megler, men også i forhold til konkurrerende meglerforetak, avslutter han.