Nylig ble salget av en enebolig i Åstveitskogen preget av nesten 60 interessenter, to kuppforsøk og en hektisk budrunde. Boligens salgssum endte til slutt på godt over prisantydning – et resultat som kom etter en nøye gjennomført salgsprosess.
- Det er stor interesse for familieboliger i Åsane. Vi ser mange travle kjøpere som bor godt i rekkehus eller leiligheter, men som drømmer om enebolig. De ønsker mer plass, egen hage og en roligere hverdag for familien, sier Glenn Sivertsen, eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren Åsane.
ET RESULTAT AV EN MÅLRETTET SALGSPROSESS
Salget av Åstveitskogen 1A viser hvordan en grundig planlagt salgsprosess kan løfte prisen når etterspørselen i markedet er sterk, og presentasjonen treffer målgruppen.
- Vi hadde gjort mye arbeid i forkant og bestemte oss for å holde boligen i markedet og kjøre fellesvisning. Det gikk i vår favør, forteller selger Thore Holsen, som fikk flere kuppforsøk tidlig i prosessen.

KUPP: To interesserte prøvde å kuppe boligen, men det skulle vise seg å lønne seg å holde boligen i markedet.
Sivertsen bekrefter at avgjørelsen var strategisk riktig:
- Vi hadde tro på at boligen ville selge godt i en ordinær salgsprosess. Med nesten 60 grupper fordelt over én fellesvisning og to privatvisninger, viste det seg at vi hadde rett. Boligen endte med å selge høyere enn kuppforsøkene, sier han.
TILLIT, FORBEREDELSER OG TETT OPPFØLGING
Selgeren var opptatt av å velge riktig megler og hadde befaring med flere før valget falt på PrivatMegleren.
- Vi hadde flere meglere inne, og PrivatMegleren var sist. Jeg likte det megleren fortalte og følte at PrivatMegleren hadde et godt produkt, sier Holsen.
Han fremhever særlig samarbeidet som nøkkelen til et godt resultat:
- Samarbeidet fungerte veldig bra. Glenn holdt oss oppdatert hele tiden, og vi visste nøyaktig når alt skulle skje. Fra boligstyling til at boligen var klar for salg - alt gikksom smurt, sier han.
Han er heller ikke i tvil om hva han ville gjort om han skulle selge igjen:
- Vi kunne absolutt ha brukt Glenn igjen, slår Holsen fast.
PRESISJON I MARKEDSFØRINGEN - FLERE RIKTIGE KJØPERE PÅ VISNING
For å sikre høy interesse brukte Sivertsen både tradisjonelle og digitale verktøy.
- Vi brukte romplakater og fysiske salgsoppgaver for å gi god informasjon.I tillegg brukte vi Presisjon, et teknologisk smart annonseverktøy som PrivatMegleren har enerett på.
- Vi hadde gjort mye arbeid i forkant og bestemte oss for å holde boligen i markedet og kjøre fellesvisning. Det gikk i vår favør.
Presisjon tilpasser annonseringen basert på hvem som reagerer positivt på ulike egenskaper ved boligen - enten det er hage, kjøkken, beliggenhet eller solforhold.
- På denne måten kan Presisjontreffe de som med høyest sannsynlighet vil være interessert i å kjøpe eiendommen din. Ifølge Sivertsen handler det ikke bare om å «finne kjøpere», men å bygge tillit og trygge valget deres:
- Erfaring tilsier at flere interessenter øker sannsynligheten for at din bolig blir solgt til en høyere pris.

Glenn Sivertsen, eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren Åsane
Det handler også om å skape tillit og gi potensielle kjøpere den informasjonen de trenger for å føle seg trygge. Når alt klaffer, gir det resultater, mener Sivertsen.
ET STERKT BOLIGMARKED - MEN GODE PROSESSER VINNER
Salget bekrefter at familieboliger i attraktive områder i Åsane står sterkt.
- Betydningen av en god prosess, grundig forberedelse og tett oppfølging av interessenter er svært viktig.
Når du kombinerer en attraktiv bolig med riktig markedsføring og god kommunikasjon, gir det resultater, avslutter Sivertsen.