– Vi forstod at vi hadde truffet da vi allerede dagen etter leiligheten ble lagt ut for salg så hvor mange som hadde lastet ned prospektet.

Birgithe Solberg Vikebø i PrivatMegleren forteller om det fantastiske salget av leiligheten i Parkveien på Nygårdshøyden. Med 94 interessenter på listen, endte salget med en heftig budrunde og at selgeren fikk 2,6 millioner over prisantydningen for leiligheten.
- Vi må nok ta dette fra starten av for å forklare hvordan det er mulig, sier Vikebø. For det er ikke tilfeldig at leiligheten ble solgt for mer enn ti millioner kroner.
PLANLEGGINGEN
Store bynære leiligheter er en utrydningstruet art. Parkveien var i sin storhetstid et yndet sted for de fornemme bergenserne. Etter at Nygårdsparken er blitt pusset opp, ser det ut til at strøket er fullt på vei tilbake til sin fordums prakt. Salget av Parkveien 26 bekrefter dette.
- Hvem er interessert i en stor leilighet midt i byen?
- Alle mulige slags mennesker. Den traff kanskje særlig godt blant de som ønsker å flytte fra enebolig til leilighet. Overgang fra hus til leilighet kan for noen bli stor, men takhøyden på 3,3 meter gjør at leiligheten på 148 kvadratmeter oppleves veldig romslig. Beliggenheten er fantastisk med umiddelbar nærhet til bykjernen, samtidig som den ligger godt skjermet til på Høyden, sier Vikebø.
MARKEDSFØRINGEN
På grunn av leilighetens brede appell, ble fokuset å kjøre en så bred markedsføring som mulig. Løsningen ble PrivatMeglerens svært effektive annonseverktøy, KLiKK, kombinert med tradisjonell avisannonsering.
- Vi så at mange av interessentene ville være passive kjøpere. Det er mennesker som ikke aktivt er på boligjakt, men som slår til hvis den rette boligen dukker opp. Vi brukte derfor KLiKK kombinert med dobbelside-annonsering i Bergens Tidende, forklarer Vikebø.
Resultatet lot ikke vente på seg. Allerede dagen etter leiligheten ble lagt ut for salg begynte interessentene å høre fra seg.
- Vi fikk tak i alt som kunne krype og gå av interessenter. På visningene var det flere som fortalte det samme: “Leiligheten hadde bare dukket opp, og da måtte vi gå og se på den”. Vi hadde i tillegg interessenter som reiste fra Oslo til Parkveien i ens ærend for å se på boligen.
Det var selvsagt ingen tilfeldighet at annonsen dukket opp. Basert på ulike målgrupper og annonse-optimaliseringer, fant annonsen frem til potensielle interessenter, både passive og aktive boligkjøpere.
GJENNOMFØRINGEN
Det ble tidlig klart at dette kom til å bli et boligsalg utenom det vanlige. Derfor sørget Vikebø for at leiligheten ble presentert på den aller beste måten: - Vi ordnet til med så god boligstyling som mulig og fikk tatt veldig gode bilder. Flere bemerket akkurat dette, og sa det var en utrolig flott presentasjon av boligen.
For å forhindre kø ut døren og at alle fikk mest mulig ut av visningen, var Vikebø nødt til å legge en plan. Sammen med kollega Stian Tertnes Nystad, kom de opp med løsningen:
- Vi ringte hver og en som hadde lastet ned prospektet, og spurte om det passet med fellesvisning. For de som ikke kunne være med på den, hadde vi satt opp fire privatvisninger i forkant av fellesvisningen. Dermed hadde vi fem tidspunkt å tilby interessentene. Det endte med at omtrent halvparten av interessentene fordelte seg på de fire privatvisningene, og resten kom på fellesvisningen.
Så var det klart for budrunden. Da mandagen kom, begynte Vikebø og Nystad dagen med å ringe til alle de 94 interessentene.
- Det var en stor jobb, og det endte med at to stykker til slutt kjempet om leiligheten.
Runden var ikke over før siste bud var 2,6 millioner over prisantydning.
- Både kjøper og selger er fornøyde. Vi er stolte over å ivareta så mange interessenter, og det viser at vi har kompetansen til å ta hånd om salg av svært attraktive boliger, sier Vikebø.
SVÆRT FORNØYD SELGER
Selgeren, Birgitte Hestad, er veldig fornøyd. Ikke bare med salgssummen, men med hele salgsprosessen.
- Det var en venninne som anbefalte oss å ta kontakt med Birgithe Solberg Vikebø. Det angrer vi ikke på. Vi fikk en god følelse med en gang vi møtte Birgithe, og var i trygge hender hele tiden, sier Hestad.
Selgerne lot seg også imponere av KLiKK:
- PrivatMegleren nådde ut til veldig mange, og flere interessenter sa de ikke hadde oppsøkt boligannonsen aktivt. Det viser hvor god kontroll PrivatMegleren har.
Selv om salget gikk over all forventning, blir det ikke enkelt å flytte fra Parkveien.
- Det har ikke vært lett å bestemme oss for å flytte herfra. Vi har trivdes veldig godt, og det er kjekt å se at det har blitt mer liv i området etter at parken åpnet. Det er absolutt en fin plass for store og små, og kanskje vi en dag kommer tilbake til Nygårdshøyden, avslutter Hestad.