Når den gjennomsnittlige boligselgeren setter seg ned for å prate med eiendomsmeglere er det med et mål for øye - høy salgssum. Ifølge megler og partner i Privatmegleren Christer Vikebø, betyr det derimot i realiteten lite hva man som boligselger eller megler mener en bolig er verdt.
- Det betyr heller ikke mye hva ti meglere tror. Personen hvis mening betyr noe er kjøperen som legger inn det høyeste budet, sier Vikebø.
Nettopp det å sammenligne meglere for å avklare hvem som er best egnet til å finne denne kjøperen, er som regel utgangspunktet når boligselgere flest setter seg ned for å finne megler.
- Du kan være en fantastisk dyktig megler, men står du uten de riktige interessentene når budrunden starter oppnår du ikke den høyeste prisen. Riktig markedsføringen av boligen er langt viktigere enn det mange boligselgere innser. Du velger ikke bare megler, du velger også meglerens produkt.
JAKTEN PÅ KJØPEREN
- Du trenger ikke tvile. Det er enorm forskjell på de ulike produktene meglerforetak tilbyr, fastslår Vikebø.
Han mener svært mange boligselgere ikke reflekterer over hvor stor verdi riktig markedsføring tilfører boligsalget.
- Jeg tror mange opplever leveransen fra ulike meglere som relativt lik. Da trår du fort feil, en kostbar affære i boligmarkedet. Han forklarer at det for Privatmegleren har vært viktig å kunne dokumentere effekten av markedskanalene selskapets meglere anbefaler.
- Vi skal være det beste valget når det kommer til annonsering og salg av bolig. Dette er en strategi vi har fulgt disiplinert over flere år, da blir det viktig at kunder slipper å forholde seg til påstander. Vi må kunne dokumentere at vi faktisk er best, understreker megler Vikebø.
«Jeg tror mange opplever leveransen fra ulike meglere som relativt lik. Da trår man fort feil og det kan være en kostbar affære i boligmarkedet»
Christer Vikebø
Megler MNEF / Partner
PRIVATmegleren Vikebø & Jørgensen
Han forklarer at det for Privatmegleren har vært viktig å kunne dokumentere effekten av markedskanalene selskapets meglere anbefaler.
- Vi skal være det beste valget når det kommer til annonsering og salg av bolig. Dette er en strategi vi har fulgt disiplinert over flere år, da blir det viktig at kunder slipper å forholde seg til påstander. Vi må kunne dokumentere at vi faktisk er best, understreker megler Vikebø.
JAKTEN PÅ DEN BESTE MARKEDSFØRINGEN
Vikebø forteller at Privatmegleren nå kommer med nok et produkt som skal markedsføre kundenes boliger.
- Dette er algoritmebasert annonsering i digitale medier. Dette inkluderer blant annet google, facebook, twitter og linked-in. Teknologien er verdensledende og det har vært viktig for oss å være en eksklusiv tilbyder.
- Du er ikke lenger best om du kan tilby en ekstra banner på bt.no eller facebook, slår han fast.
Etter en kortere testperiode skal nå alle Privatmeglerens kunder tilbys produktet. Et produkt som ifølge Vikebø har gitt svært gode resultater.
- Man er i stand til å, på en rimelig måte, doble eller mangedoble antallet som leser selve boligannonsen. I dag snakker men ofte om visninger av en annonse, her snakker vi derimot om at faktiske lesere av selve boligannonsen øker fra 3.500 til 7.000. Det er åpenbart at det vil slå ut i prisen.
Vikebø har allerede opplevd hvor effektivt produktet er.
- Jeg har allerede solgt min første bolig til en barnefamilie som ikke var på boligjakt. De mente boligen hadde funnet dem. Det er nettopp det som er så fantastisk med det nye produktet.
- Jeg hadde aldri solgt bolig i dag uten slik annonsering, avslutter han.