Lenge før boligen selges starter jobben med å finne riktig kjøper. Faren for at en potensiell budgiver går glipp av boligen er langt mer avgjørende for salgssummen enn folk flest liker å tro.

Flere peker på at det var «skjebnen» som førte til at de fant drømmeboligen. I 2020 vil teknologi derimot i stadig økende grad ha en finger med i spillet.
- Jeg solgte en bolig ved Brann Stadion til et par som nylig hadde blitt småbarnsforeldre. De bodde i en to-roms leilighet i bykjernen og uten planer om å flytte, forteller partner og megler i PrivatMegleren Christer R. Vikebø.
På kontraktsmøtet fortalte de om hvordan begge hadde fått opp annonsen for rekkehuset ved Stadion flere ganger. Det hadde ledet til en samtale som avslørte at de begge tenkte at leiligheten deres var for liten.
- De mente det måtte være skjebnen. En langt mer sannsynlig forklaring er at vårt digitale annonsesystem hadde gjort akkurat den jobben det er laget for, forteller Vikebø.
EKSTREM PRESISJON
Siden 2011 har PrivatMegleren jobbet kontinuerlig for å kunne gi boligselgere den beste og smarteste annonseringen. Nå lanseres tiende generasjon, KLiKK X.
- Boligannonsen skal ikke lenger nå alle, den skal kun fange interessen til potensielle kjøpere. Det er rimeligere og uhyre effektivt. For å sikre at riktig person reagerer på riktig annonse til riktig tid, kan dette systemet nå skreddersy inntil 25 000 ulike annonser for hver bolig. Undersøkelser gjennomført i 2019 viser at andelen av aktive boligkjøpere er mellom 5 til 9 prosent, mens antall aktive passive, som ikke aktivt er på boligjakt utgjør hele 28 til 30 prosent.
- Ved hjelp av KLiKK X kan vi gjøre personer som ikke aktivt er på boligjakt oppmerksom på drømmeboligen, forklarer Vikebø. Et godt eksempel er paret som nylig hadde kjøpt leilighet i et nybygg på Damsgård. Ikke lenge etter dukket et fasjonabelt hus på Nygårdshøyden opp i feeden på Facebook, og med det ble de ferske boligkjøperne boligkjøpere igjen.
FINNER BOLIGKJØPER
Med annonseverktøyet KLiKK X når man 3 til 6 ganger flere potensielle kjøpere, noe som kan gi flere budgivere og høyere salgssum. Målinger viser også at boliger som benytter annonseringen selges 27 prosent raskere.
- Men også aktive kjøpere får god hjelp på boligjakten, forteller Vikebø, og legger til:
- Søkepreferanser på sider som FINN. no begrenser hva aktive boligsøkere får med seg. Ofte ser de kun én boligtype i et begrenset geografisk område, mens de i realiteten er villig til å vurdere både andre boligtyper og områder.
En enebolig på Skansen fant sin eier etter at nyhetsfeeden til kjøper plutselig viste en enebolig med utleie til 6,2 millioner. Familien hadde ikke mottatt varsel fra FINN.no fordi de hadde satt maksgrensen til seks millioner.
- Dette er nok et eksempel som viser nytten. Hadde det ikke vært for denne annonseringen hadde familien aldri funnet sitt nye hjem, avslutter Vikebø.
PrivatMegleren har enerett på KLiKK blant landets eiendomsmeglere.