Boligmarkedet i Bergen har for alvor løsnet. Nylig solgte Stine Larsen i PrivatMegleren en enebolig i Ytre Sandviken hele 1.6 millioner over prisantydning.
- Min opplevelse er at boligkjøperne ikke er så opptatt av renteutviklingen lenger. Det er mange på boligjakt i Bergen og mange som også strekker seg litt ekstra i budrunden for å sikre seg sin drømmebolig.
Nylig la Larsen ut Solbakken 14 for salg med en prisantydning på 8.980.000 kroner. På første visning var det nærmere 70 par innom. Etter en heftig budrunde endte salgssummen på 10.600.000 kroner.
- Budrunden gikk over all forventning, og vi hadde ikke sett for oss en så stor interesse for boligen. Det er sjelden det er eneboliger til salgs i dette området, og vi ser det er mange barnefamilier som ønsker å flytte fra leilighet til et større hjem, forklarer Larsen.
BELIGGENHET, BELIGGENHET, BELIGGENHET
Larsen viser til at det var nettopp en barnefamilie som allerede bor i området, som gikk seirende ut av budrunden.
I området hvor Solbakken 14 ligger, har de fleste eneboligene ikke vært i markedet på 30-40 år. I tillegg kunne den aktuelle boligen skilte med både flott hage og godt vedlikehold.
- Men beliggenhet trumfer alltid alle andre parametere. Beliggenheten her er spesielt praktisk for barnefamilier, siden det er kort vei til både barnehage, skole og Bergen sentrum.
Megleren påpeker at det er muligheter for å endre planløsning i boligen og på den måten oppnå den perfekte løsningen for kjøper.
PRESIS MARKEDSFØRING
Den erfarne megleren er ikke i tvil om at riktig markedsføring var essensielt for å nå ut til de riktige interessentene.
- All erfaring tilsier at flere interessenter øker sannsynligheten for at din bolig blir solgt til en høyere pris, noe Solbakken 14 er et godt eksempel på.
- Effekten av markedsføringen vi brukte på denne boligen, var helt enorm. Jeg fikk utrolig mange henvendelser, og annonsene våre hadde veldig høy trafikk. PrivatMegleren har enerett på et teknologisk smart annonseverktøy for eiendom, kalt «Presisjon».
«Presisjon» markedsfører boliger mot personer med behov og ønsker som passer til eiendommen som skal selges.
Dette verktøyet ble brukt da Solbakken 14 ble lagt ut for salg i tillegg til en helside i avisen.
- Denne boligen rettet vi spesifikt mot barnefamilier, som er de mest travle i dagens samfunn. Vi kjørte også en stor kampanje for å sikre at vi traff absolutt alle potensielle interessenter
- både passive og aktive kjøpere. Ved hjelp av «Presisjon» fikk denne gruppen flere påminnelser og oppfordringer til å melde seg på.
Annonseverktøyet vurderer hvordan de som ser annonsene reagerer, og basert på dette blir annonseringen enda bedre.
- På denne måten kan Presisjon treffe de som med høyest sannsynlighet vil være interessert i å kjøpe eiendommen din, mener Larsen og legger til:
- All erfaring tilsier at flere interessenter øker sannsynligheten for at din bolig blir solgt til en høyere pris, noe Solbakken 14 er et godt eksempel på.