Boligprisene i Bergen kan ikke skryte av noen himmelferd i 2019, men hva med 2020? Vi har tatt en prat med en av byens mest erfarne meglere, Christer Vikebø, Daglig Leder og eier i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen, om boligpriser, renter, mennesker, teknologi og salgsgaranti.

Selv om prisveksten i vestlandshovedstaden uteble i 2019, betyr ikke det at året var blottet for prisrekorder. Vikebø kan fortelle at PrivatMegleren gjennomførte sitt beste år noensinne, med nye markedsandeler og nye prisrekorder.
- Før sommeren solgte vi en femten måls prakteiendom ved Nordåsvatnet for 43,25 millioner kroner. Det er ny prisrekord for bolig i Bergen. PrivatMegleren satt også ny prisrekord for leiligheter, da de fikk 34,5 millioner for en 6-roms leilighet på Nordnes Brygge. Men det var ikke bare i det øvre prissjiktet selgerne hadde grunn til å smile.
- De aller fleste av våre boligselgere var nok tilfreds med 2019, forteller Vikebø. Påstanden underbygges av PrivatMeglerens egne tall, som viser at snittet av deres selgere endte opp med en salgssum som lå over prisantydning.
BOLIGPRISENE 2020
Vikebø spådde moderat prisvekst mellom en og tre prosent for 2019, og et marked i god balanse. Så hvordan blir 2020?
- Det å spå boligpriser vil aldri bli en eksakt vitenskap, men vi kan kommentere det vi ser akkurat nå. Han peker på at Bergen i realiteten har vært uten nevneverdig prisvekst siden 2014.
- Det vil ikke være noen rivende utvikling i økonomien, men vi har samtidig begrenset nedside. Jeg vil tro 2020 vil minne om året i år, og det er ikke nødvendigvis negativt. Han tror renteoppgangen er over for denne gang, og mener byen har et langt mer forutsigbart boligmarkedet enn enkelte andre storbyer. Han tror derimot ikke at prisene vil bli liggende på stedet hvil i uoverskuelig fremtid.
- På sikt skal prisene videre opp. Siden 1950 har prisen på bolig steget mer enn fem prosent halvparten av tiden, og falt ett av tre år.
VIKTIG FOR BOLIGSELGERE
Det er viktig å ligge i forkant når det gjelder teknologi, Vikebø har derfor brukt mye tid på digitalisering i eiendomsbransjen.
- I 2015 sto jeg på en scene i København og fortalte hvor viktig det var å adaptere teknologi så raskt og effektivt som mulig, for å være rustet i år 2020.
Fem år seinere innrømmer han at spådommen fra 2015 var feil. - Utviklingen går langt seinere enn vi forutså. Enkelte ting er jeg ikke lenger sikker på om vi vil være i stand til å digitalisere. Han opplever at den største verdien kundene mottar er megleren - deres kompetanse og service.
- Det er vi ikke i stand til å digitalisere, det er for mange variabler ved hvert eneste boligsalg. Vikebø er tydelig på at den som vil ha høy pris trenger de beste menneskene til å gjøre jobben også, i 2020. Men selv om menneskene er viktig, kan man ikke lenger overse teknologiens rolle.
VALG AV TEKNOLOGI
- Selv om vi er tydelige på at kjernen i megleryrket ikke kan automatiseres, ser vi at datamaskiner er bedre enn mennesker på enkelte områder. Et slikt område er annonsering. - I 2020 vil det være tydeligere enn noen gang, at den høyeste prisen vil gå til den boligselgeren som har «den beste algoritmen.
Det er nesten skremmende å se hvor nøyaktig annonseverktøyet vårt, KLiKK, har blitt. I januar lanseres neste versjon av denne teknologien. Da vil KLiKK kunne skreddersy annonser helt ned på individnivå.
- For kundene handler dette om høy salgssum for boligen. For oss handler teknologi om å frigjøre tid for våre meglere, slik at de kan bruke mer tid på nettopp å finne kjøperen som er villig til å betale mest for hver bolig. Slik en erfaren megler ser det, så vil valg av megler i 2020, også være et valg av tilgang til teknologi i 2020.
SALGSGARANTI
Selv om Vikebø er opptatt av fremtiden, både hva gjelder mennesker og teknologi, er han tydelig på at mye vil forbli som før. - Vi er opptatt av å lytte til kundene og tilpasse oss deres ønsker. Et produkt mange boligselgere setter pris på, er salgsgarantien PrivatMegleren i Bergen har. Intet salg, ingen regning og ingen bindingstid.
- Dette er en god løsning for den som har fokus på høy salgssum, men samtidig ikke ønsker økonomisk risiko. Da kan du benytte den markedsføringen du føler du bør ha, men samtidig slippe å betale dersom boligen ikke blir solgt, understreker Vikebø og legger til: - Dersom prisene i 2020 går sidelengs og boliger «ikke selger seg selv», mener jeg det gjør det enklere for kundene våre å gjøre et godt valg. Og det er vel nettopp det fremtiden handler om - å ta gode valg