I et boligmarked hvor alt ikke nødvendigvis går av seg selv, kan de riktige verktøyene og den riktige megleren være utslagsgivende for et godt salg. – Jeg vil påstå at markedet er godt dersom alt gjøres rett, sier Kamilla Slettevoll, eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen.

Slettevoll solgte nylig et rekkehus i Fyllingsdalen hvor interessen for boligen var stor. Sluttbudet var på kr 1.000.000 over prisantydning. Den erfarne megleren påpeker at det ikke er helt tilfeldig.
- En så stor interesse får man ikke ved trauste presentasjoner, dårlig markedsføring og en passiv megler, sier Slettevoll, og legger til:
- Resultatet ble en svært godt besøkt visning, og dagen etter dundret budrunden av gårde.
Siste budet stoppet på kr 5.490.000. Slettevoll forteller at rekkehuset var priset i forhold til lignende hus solgt i området de siste årene. På boligen var det hele 42 interessenter og seks budgivere.
- Det var flere som hadde tenkt til å by, men det rakk de ikke før noen allerede hadde bydd over grensen de hadde satt seg, sier Slettevoll, og tilføyer:
- Selger hadde et håp om å nå kr 4.700.000 og var veldig fornøyd da siste budet på kr 5.490.000 tikket inn.Slettevoll jobbet proaktivt med interessentene før visning.
Hun mener det var flere faktorer som gjorde at interessen for rekkehuset i Fyllingsdalen var såpass stor.
- Jeg fikk blant annet tilbakemeldinger på visning at presentasjonen av boligen skilte seg ut fra andre boliger som var til salgs i samme område. Det er veldig kjekt å få slike tilbakemeldinger.

FOKUS PÅ GODE BILDER
Et annet salg som gikk godt over prisantydning er en enebolig på Milde. Eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen, Benedicte Tronstad, forteller at salget i Mildevegen til slutt endte på 810.000 kroner over prisantydning.
- Her startet vi prosessen tidlig ved å ta bilder allerede i sommer da det fremdeles var grønt ute og fint vær, slik at vi fikk vist frem huset også på sommerstid. Vi tok kveldsbilder og innvendige bilder da vi skulle annonsere huset i november.
Eneboligen hadde 49 interessenter og fire forskjellige budgivere. Prisantydning var satt til kr 6.490.000. Tronstad bemerker at det var flere faktorer som spilte inn for å sikre en høy interesse og salg etter første annonserte visning.
- Jeg anbefalte selger å markedsføre huset både digitalt og i avis for å sikre at også passive kjøpere fikk med seg at huset var for salg. Riktig markedsføring er i de fleste tilfeller avgjørende for å oppnå en høy pris for boligen.
Teknologisk utvikling har gjort «riktig» markedsføring langt mer avansert, og i Norge har PrivatMegleren enerett på bruk av KLiKK X, en type boligannonsering basert på verdensledende teknologi som lar boligannonsen finne veien til mulige kjøpere.

Tronstad mener boligselgere gjør lurt i å involvere megler tidlig i prosessen og at dette ofte bidrar til en god sluttsum. Hun legger til at salget i Mildevegen er et godt eksempel på dette.
- Det er helt klart viktig, men jeg vil også påstå at den beste markedsføringen og god oppfølging underveis, gjorde at eneboligen gikk for en svært god pris etter en solid budrunde, sier Tronstad.
Avslutningsvis nevner Benedicte at PrivatMegleren er en av svært få meglere i Bergen som tilbyr kunder full salgsgaranti.
- Dette fjerner økonomisk risiko for kunder og gjør det enklere for dem å velge bedre løsninger i jakten på ønskeprisen.