Det er enkelt å hevde at «all digital annonsering er lik», men det er forskjeller – store forskjeller, forteller Alice Benedikte Slaatten, eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren Vikebø & Jørgensen.

PrivatMegleren tilbyr som eneste meglerkjede i Norge det svært avanserte annonseverktøyet KLiKK.
- KLiKK er bygget på verdensledende teknologi som gjør at annonsen selv finner veien til interessentene. Dette gir deg som boligselgeren langt høyere sannsynlighet for å finne den budgiveren som er villig til å gi en høy pris for boligen, forteller Slaatten.
KLiKK lykkes. Det kan PrivatMegleren dokumentere.
- I snitt bruker interessentene KLiKK finner mer tid på boligannonsen enn gjennomsnittet på finn.no, forteller Slaatten og utdyper:
- En ordinær bannerannonse er avhengig av at den som er interessert i boligen faktisk ser annonsen. I snitt skjer det i 0,0035 prosent av tilfellene. Våre målinger viser at en KLiKK-annonse har en klikkrate om er tusen ganger større. Kombinert med svært god lesetid av annonsene viser dette hvor ekstremt effektivt KLiKK er.
LETER SEG FREM TIL RIKTIGE INTERESSENTER
KLiKK velger selv hvem som skal se annonsen. Målet er like enkelt som komplisert - «finn de riktige menneskene».
- Målinger viser at så mye som halvparten av den potensielle kjøpermassen ikke er aktivt på boligjakt. Derfor er annonsering som faktisk er i stand til å lete opp kundene gull verdt. KLiKK oppdateres i sanntid 24 timer i døgnet. Empiriske data og det KLiKK allerede har lært seg kombineres, og gir rykende ferkse resultater, forteller Slaatten.
- De fleste andre digitale annonser rettes enten mot aktive interessenter, som kun består av 19 prosent, eller mot hele markedet. Dette er svært lite effektivt og er som å kaste penger ut vinduet.
Med mindre du har et ubegrenset budsjett risikerer du i de fleste tilfeller å bruke opp annonsebudsjettet lenge før du har klart å nå potensielle budgivere.
Vi har målinger som dokumenterer at det er en forskjell - en stor forskjell på om du som boligselger benytter KLiKK eller ikke. I snitt selges boligen 27 prosent raskere med KLiKK enn med annen digital annonsering.
AUTOMATISERT OPTIMALISERING
KLiKK bruker som eneste annonserings-teknologi et minimum av 24 ulike varianter av tekst og bilde, for å avklare hva som får de riktige menneskene til å klikke inn på riktig boligannonse.
- Der hvor de fleste andre annonseverktøy utelukkende benytter egne besøkende som målgruppe, bedre kjent som cookies, søker KLiKK i tillegg aktivt etter mennesker som er i modus til å kjøpe din bolig. Dette skjer ved hjelp av målgruppeparameter som er tilgjengelig informasjon på nettet.
LANGT BEDRE ENN LOTTO
- Fordi KLiKK utforsker markedet i sanntid, finner teknologien også mennesker som er i modus for å kjøpe, men som ikke aktivt er på boligjakt. Dette fører til at flere går på visning, også i andre områder og på andre boliger, enn de egentlig var på jakt etter. Resultatet er flere på visning, flere i budrunden og høyere pris for boligen, forklarer Slaatten og legger til:
- Oddsen for å få syv rette i lotto er lav, likevel velger svært mange å spille hver eneste uke. Skal du selge bolig blir oddsen for en stor boliggevinst langt større ved bruk av KLiKK, avslutter Slaatten.