Det er snakk om store verdier når man skal selge bolig. Likevel velger mange å ta svært lett på boligsalget.

- Vi ser gang på gang at grundige forberedelser og riktig markedsføring kan utgjøre flere hundre tusen kroner i salgsprisen, sier Kamilla Slettevoll, eiendomsmegler og partner i PrivatMegleren.
Hun påpeker at mange boligselgere tar lett på det å velge megler.
- Bruken av anbudstjenester er et godt eksempel på dette. Fremfor å bruke tid på å velge hvilke meglere man ønsker tilbud fra, overlater man det til tilfeldigheter.
- Du velger gjerne mellom tre meglere, men velger du da mellom tre dyktige meglere? spør Slettevoll.
STRATEGISKE OPPGRADERINGER
En erfaren megler vil kunne bistå deg med å kjøpe ny bolig og gi gode råd om hvilke tiltak som bør gjøres før den gamle skal selges.
Med gode valg kan du både tjene og spare penger.
- Man bør være grundig, men det trenger ikke å være mer komplisert enn nødvendig. Vår jobb er å gjøre boligreisen så enkel som mulig gjennom å bistå kundene på beste vis, sier Slettevoll.

Med riktig markedsføring og forberedelser kan boligselgere i Bergen oppnå gode priser i dagens marked. Foto: Wfoto
Gode bilder og målrettet annonsering er ofte forskjellen på en god og en eksepsjonell salgspris.
Kamilla Slettevoll i PrivatMegleren
VELG RIKTIG MEGLER
Forbrukerrådet anbefaler å hente inn tilbud fra flere meglere. Slettevoll er enig, men mener likevel man er tjent med å moderere seg litt.
- Det beste er å håndplukke to til tre meglere du har tro på, og gjennomføre befaring med disse over et par dager. Da har du all informasjon friskt i minne når du skal ta valget, sier hun.
Slettevoll mener altså at automatiserte anbudstjenester ikke er veien å gå.
- Du bør bruke litt tid på å plukke meglere selv. Det er tross alt snakk om enorme verdier, og da er det viktig å velge noen som behersker både markedsføring, forhandlinger og det mellommenneskelige aspektet.
MARKEDSFØRING SOM NÅR UT
I dagens boligmarked er det avgjørende å nå ut til alle potensielle kjøpere.
- Vi ser at mange undervurderer viktigheten av klargjøring og markedsføring. Undersøkelser viser at en budgiver i snitt er verdt 3,5 prosent, og da er det synd å spare på feil sted, påpeker Slettevoll.
Hennes beste råd til boligselgere er å tenke helhetlig.
- Velger du en dyktig megler som passer deg og ditt boligsalg, er mye gjort.
Da får du hjelp til å få boligen til å fremstå fra sin beste side, samt markedsføring som sørger for at du ikke går glipp av viktige interessenter.
- Vi har et godt boligmarked i Bergen om dagen. Gjør du alt riktig, får du godt betalt som boligselger.