Det er blitt enklere å annonsere, men vanskeligere å ta de riktige valgene. Med stadig flere annonseringsløsninger, blir det enda viktigere å velge de rette stedene å annonsere boligen din.

Megler og partner i PrivatMegleren, Terje Bach, ber kundene om ikke å ta lett på boligannonsering.
- Du får alltids solgt boligen din, men hvis du vil få flest mulig potensielle kjøpere til din bolig, tør du da å la være å annonsere et sted du vet mange ser boligen din, spør Bach.
-I følge Bach vil du alltid få tilbake igjen det du legger i markedsføringen når du selger boligen din.
SLIK VELGER DU HVOR DU SKAL ANNONSERE
Bach komponerer annonseringsstrategien ut fra boligtypen og undersøkelser av hvem som kjøper ulike boligtyper. Ut fra det kan han si noe om hvor man skal legge trykket av annonsering.
- For min del handler det ikke om å enten velge digitale eller analoge flater, men hvor det største trykket skal ligge. Annonsering handler først og fremst om å treffe de aktuelle menneskene som er på jakt etter boligen. Mange finner du både i sosiale medier og i tradisjonelle kanaler, men noen er kun til stede på ett sted.
FÅR HJELP AV VERDENSLEDENDE TEKNOLOGI
Selv om valget av hvor det er smart å annonsere gjøres av mennesker, er det datamaskiner som står for utvelgelsen av hvor og når annonsen skal vises. Det er det algoritmer som sørger for, og PrivatMegleren har enerett på KLiKK - en verdensledende annonseløsning som er utviklet i Bergen. KLiKK sørger for at annonsen din får treff fra høyaktuelle kjøpere. Og at det fungerer vet Bach alt om:
- En enebolig på Søreide hadde ligget ute med en pris på 5,3 millioner og hatt fire visninger. Selgeren hadde fått bud på fem millioner. Selgeren valgte å trekke huset fra markedet og bytte meglerforetak. Jeg fikk oppdraget med å selge boligen. Jeg brukte de samme bildene, samme pris og testet den på markedet med KLiKK. Etter to uker var huset solgt for 5,45 millioner, forteller Bach og fortsetter:
- Dette forteller meg to ting: Mange potensielle kjøpere hadde ikke fått med seg at huset var til salgs i første runden, og KLiKK fungerte som det skulle.
For du får ikke kjøpere på døren hvis de ikke vet at huset ditt er til salgs.
AVISEN ER IKKE DØD
Noen ganger må det god gammeldags teknologi til for å nå den rette kjøperen: trykkekunsten.
- Et stjerneeksempel på at avisen er et godt sted å annonsere, er salget av en leilighet i Barliveien i Fyllingsdalen. Naboleiligheten til den jeg skulle selge var også til salgs. Jeg snakket med selgeren av naboleiligheten og han skulle absolutt ikke bruke for mye penger på annonsering. Han solgte to uker før meg til 2,01 millioner. Jeg satte inn en helsides annonse i BT og to uker etterpå solgte jeg min kunde sin leilighet, som ikke var i like god stand, for 2,48 millioner.
- Kjøperen hadde omadressert papiravisen og fikk den tilsendt til hytten. Her nøt han en rolig lørdagsfrokost og så leiligheten i PrivatMeglerens boligavis. Dermed gikk han på visning og ble med i budrunden. Og slik tjente selgeren nesten en halv million mer enn naboen sin, sier Bach og avslutter:
- Ja, min kunde brukte mer på markedsføring, men ingen annonsering koster mer enn du får igjen.
Det er enkelt å be om et uforpliktende tilbud på boligsalg fra PrivatMegleren.
Bestill på privatmegleren.no allerede i dag.