Det er ingen tvil om at annonsering av bolig er en vesentlig del av et godt salg, og i en tid hvor alt blir digitalt, er det likevel en sannhet PrivatMegleren ikke glemmer: Ekte trykksverte falmer ikke.

ANTI-TRENDEN
Ikke overraskende er finn.no stedet flest aktive boligkjøpere går for å lete etter boliger til salgs. Men det vil forbløffe mange at den tradisjonelle papiravisen følger svært tett. En undersøkelse gjennomført av Epinion Norge viser nemlig at 67 prosent av vestlendingene bruker finn.no og at BTs papiravis kommer på en sterk andreplass med hele 56 prosent. En som ikke er overrasket over dette er partner og megler i Privatmegleren, Per Magne Birkeland.
- Kall det gjerne en antitrend, men vi mener fortsatt avisannonsering er svært relevant for mange boliger, sier Birkeland. Og det er flere grunner til at Privatmegleren anbefaler avis.
BEDRE TID TIL AVIS ENN NETT
En av grunnene er at vi leser avisen på en annen måte enn vi leser tekst på nett, særlig på lørdager når vi har tid til en god frokost sammen med avisen.
- På lørdager er synligheten i BT svært god. 85 prosent foretrekker å lese papiravis denne dagen. Leserne forteller også at de har ekstra god tid til å lese boligannonser og oppfatter de heller ikke nødvendigvis som støyende annonsering, sier Birkeland.
AVIS TREFFER EN STOR OG VIKTIG MÅLGRUPPE
Undersøkelser viser at de over 45 år er de flittigste brukerne av papiravisen når det kommer til å holde seg orientert i boligmarkedet. Dette er en viktig målgruppe, og de ser ikke bare etter bolig til seg selv. Som et eksempel kan det nevnes at 6 av 10 foreldre oppgir at de vil hjelpe barna med boligkjøpet.
— Vi ser at avisannonser treffer markedet på en annen måte enn digitale annonser. Foreldre ser tilfeldigvis en boligannonse og tipser barna, andre ser bolig i eget nabolag og tipser en god venn de vil ha som nabo, også videre. Ved å annonsere i BT treffer vi boligkjøpere indirekte, vi når passive kjøpere og personer i aldersgruppen over 45 år, forteller Birkeland.
DEN BESTE MARKEDSFØRINGEN GIR DEN BESTE PRISEN
Avisannonsering er med på å sikre at kunden har markedets absolutt beste forutsetning for å få en høy pris for boligen.
- Man får ikke full dekning om man velger bort avis. Det sier jeg til tross for at vi med KLiKK har markedets beste digitale annonsering
Flere boligselgere i Bergen velger likevel å droppe avis.
- Jeg tror det i stor grad handler om at mange meglere i dag konkurrerer på pris. Da kuttes gjerne avis for å få et «godt tilbud» prismessig overfor kunden. Det er synd, for det man sparer står sjelden i forhold til det man risikerer å tape.
FANT DRØMMEHUSET I DOKØ
Og det mangler ikke på eksempler at avisannonsering har noe for seg:
— En enebolig i Fana til 8,5 millioner hadde vært forsøkt solgt i to år gjennom to konkurrerende meglere. Vi solgte huset på første visning. Kjøperen hadde funnet boligen i avisen mens han sto i toalettkø på et Norwegian-fly. Da selgeren fikk høre hvor kjøper fant annonsen, ringte han oss og takket for at vi hadde anbefalt avis.