I et rekkehus på Nedre Nattland kom det 70 mennesker på visning og 30 andre interesserte tok kontakt med megler Tor Ramsøy i PrivatMegleren. Salgssummen endte mer enn en million over prisantydning, og Ramsøy er klar på en ting: Etterspørselen på familieboliger er enorm.

Rekkehuset har god utsikt, er pent oppusset og har en stor uteplass. Men uansett hvor bra en bolig er, må den presenteres riktig.
- Vi la mye arbeid ned i presentasjonen av boligen. Vi timet boligfotografering slik at det traff med været, og vi gikk igjennom boligen for å se hva vi burde gjøre med den for at den skulle bli attraktiv for flest mulig, forteller Ramsøy.
Og grepene fungerte. Til sammen var det flere enn hundre mennesker som på en eller annen måte hadde tatt kontakt med Ramsøy i forbindelse med rekkehuset, og resultatet lot ikke vente på seg. Rekkehuset på 126 kvadratmeter ble solgt for 6,2 millioner. Men ikke til en småbarnsfamilie.
MER ENN ENEBOLIG ER FAMILIEBOLIG
Det er viktig å huske på at det er mange boliger som fungerer ypperlig som familiebolig selv om det ikke er tradisjonelle hus. Samt at en familiebolig like godt kan være drømmeboligen til en enslig.
- Det er ofte slik at kjøpere tenker at familiebolig er ensbetydende med enebolig. Men familier har ulike krav, og nylig solgte jeg en fire-roms leilighet på Danmarks plass til en småbarnsfamilie på fire som prioriterer utenlandsreiser fremfor bilhold, forteller Ramsøy.
NÅ UT TIL ALLE POTENSIELLE KJØPERE
For å nå ut til kjøperne som ikke er klar over at boligen din passer til dem, er annonsesystemet KLiKK et svært godt verktøy.
- I dette tilfellet nådde KLiKK ut til mange som i utgangspunktet ikke hadde tenkt å se på et rekkehus. Så dukker annonsen opp på skjermen, og de velger å gå på visningen likevel, forteller Ramsøy.
Flere av dem som var på visning fortalte samme historie: «Annonsen hadde dukket opp». Men det er langt fra tilfeldig. KLiKK viser boliger til dem som inngår i den teoretiske målgruppen, ikke bare innenfor rigide søkekriterier.
RIKTIG MARKEDSFØRING
Blant interessentene skulle noen selge enebolig og kjøpe noe mindre, mens andre skulle selge leilighet og kjøpe noe større.
- Vår fordel er at vi får inn interessenter på visninger som i utgangspunktet ikke hadde tenkt å se på boligen. Det var alt fra par, småbarnsforeldre og enslige. Det sier noe om hvordan markedsføringen vår ikke begrenser, men utvider målgruppen.
KOM I GANG MED SALGET
Det er et svært hett marked for familieboliger. Vurderer du å selge, bør du komme i gang med salget nå.
- Tenker man å selge i løpet av 5-6 måneder, bør du ringe megler nå. Vi ser at det er et massivt press etter familieboliger. Megleren kan gå igjennom boligen med deg, og se hva som eventuelt bør gjøres med den, for å få det beste resultatet forteller Ramsøy.