– Boligsalg er ikke hva det en gang var, sier Anders Sagenes, daglig leder i PrivatMegleren Vest. I norske hjem sitter tusenvis av potensielle boligkjøpere. Men det vet de kanskje ikke selv enda.

Når PrivatMegleren påbegynner et boligsalg starter KLiKK jakten på de menneskene som høyst sannsynlig er villig til å betale mest for hver bolig. Dette er mulig takket være verdensledende teknologi.
BOLIGKJØPERJAKT
- Det er flere år siden en annonse på finn.no og i avisen var tilstrekkelig for å finne riktig kjøper, sier daglig leder i PrivatMegleren Vest, Anders Sagenes.
Folks medievaner er i kontinuerlig endring, og et nytt regelverk som trådte i kraft i fjor mai gjør det enda viktigere å velge riktig markedsføring.
- Ordinær og digital annonsering av bolig baserer seg på at du som boligselger kjøper annonsering i håp om å nå ut til mulige interessenter. Desto mer du betaler, jo flere når du ut til, forklarer Sagenes. Realiteten er derimot at flertallet som ser din annonse på ingen måte er aktuelle kjøpere av boligen.
- I praksis krysser du altså fingrene og håper på at budsjettet du satte er tilstrekkelig til å nå noen av de som er interessert.
EFFEKTIV ANNONSERING
På 10 år har smarttelefonen gått fra å være noe ingen hadde hørt om til å stå for over 70 prosent av all nett-trafikk. Vi leser nyheter, deler bilder og videoer i et stadig økende tempo. Og vi eksponeres for og overser annonser.
- Hvor ofte trykker du på en annonse? Sannsynligvis ikke ofte. Spillereglene er endret og KLiKK
- Våre meglere skreddersyr annonseringen til hver bolig. Vi anbefaler både KLiKK og Finn.no, og for mange boligselgere er også papiravisene er en god kanal.
er tilpasset den nye hverdagen. Det handler ikke lenger om hvor mange, men hvem du når med annonsen. Når du vet hvem du skal vise annonsen til går prisen ned, samtidig som du får råd til å annonsere til langt flere faktiske interessenter, sier Sagenes.
RASKERE SALG
Sagenes forteller at de ofte møter boligselgere som lurer på om ikke en annonse på finn.no er tilstrekkelig.
- Finn.no er viktig, og derfor tilbyr vi produktet «Ukens bolig» til våre boligselgere. Men i 2019 er det derimot ikke nok. Det har vært viktig for oss å kunne videreformidle dette til våre kunder. Løsningen ble å måle effekten av boligsalg med KLiKK.
- Vi tok for oss 3200 boligsalg med og uten KLiKK. Testen viste at omløpshastigheten, altså salgstiden, ble redusert med 27 prosent når kunden benyttet vår digitale annonsering. Dette forteller at produktet styres ut ifra søken etter kvalitet fremfor kvantitet. Dette gir langt bedre annonsering og dermed også raskere salg.
IKKE ENTEN ELLER
PrivatMegleren ligger langt fremme når det kommer til å benytte teknologi ved boligsalg. Sagenes mener likevel at man som selger ikke må velge bort det ene eller det andre. I en undersøkelse Aftenposten tidligere gjenga kom det frem at bare 19 prosent av boligkjøperne oppfattet seg selv som aktive i forkant av kjøpet. Hele 50 prosent var ikke på boligjakt.
- Dette illustrerer hvor viktig det er å få med den store gruppen passive boligkjøpere. Hvordan du best gjør dette, er opp til deg som boligselger og megler, sier Sagenes. Fem av de største meglerkjedene i Danmark, Storbritannia, Australia og Sverige har også tatt i bruk det samme digitale verktøyet. I Norge har PrivatMegleren eksklusiv rett til produktet frem til 2020.