Det kan virke som om det å ta i bruk all mulig ny teknologi, i frykt for å ikke henge med i tiden, er i vinden. Selv om PrivatMegleren er langt fremme med å bruke teknologi i forbindelse med boligsalg, mener partner i PrivatMegleren, Christer Vikebø, at dyktige mennesker fortsatt er den viktigste ingrediensen. – Digitale løsninger har klare begrensninger, de er ikke i stand til å tenke selv.

MENNESKER FØR MASKIN
Det er mange grunner til at mennesket fremdeles er uslåelig på å selge.
- I 2015 spådde mange at disrupsjon i meglerbransjen ville handle om å erstatte megleren. Slik ble det ikke. Vi har fått mange gode digitale løsninger, men ingen som er i nærheten av å erstatte et menneske, sier Vikebø.
I PrivatMegleren har teknologien på ingen måte erstattet at meglerne «tar av røret» og snakker med mennesker. Grunnen er enkel, ifølge Vikebø:
- Mennesker i stand til å reagere på informasjon på en helt annen måte enn en maskin. Et godt eksempel er den gode dialogen med interessenter på visning.
RIKTIG BRUK AV TEKNOLOGI
Vikebø mener det er etisk betenkelig at enkelte meglere i dag hevder å kunne levere rimeligere løsninger grunnet teknologi. - Man har reklamer som spør seg hvorfor det er «så dyrt å selge bolig», for deretter å hevde at man har brukt teknologi til å gjøre det billig. Det man i realiteten har gjort er å fjerne alt innholdet i tjenesten.
Den erfarne megleren mener det beste resultatet oppnås ved å kombinere riktig bruk av teknologi med dyktige mennesker.
- Se på det som hjul og motor i en bil. Begge deler er avgjørende for å komme seg dit man skal, sier Vikebø og utdyper: - Både hva en megler gjør, samt ikke gjør vil påvirke sluttresultatet og ikke minst opplevelsen av bolighandelen.
TEKNOLOGI TIL KUNDENS FORDEL
Hos PrivatMegleren handler bruk av teknologi om å gjøre boligsalget så godt som overhodet mulig for den som skal selge og kjøpe bolig. - Vi vil aldri anbefale noen å ikke ha kontraktsmøte fordi avtaler kan signeres digitalt. Det er ikke slik vi ønsker å takke våre kunder for samarbeidet og ønske kjøper lykke til med ny bolig. Vår filosofi er at bruk av digitale løsninger i våre kunders reise med oss, er for å skape merverdi. Vi skal gi dem noe mer, ikke nødvendigvis erstatte noe annet. God kundebehandling og service må ikke undervurderes i jakten på digital nyvinning. Det kan fort få svært uheldige konsekvenser.
Den erfarne megleren viser til at det alltid har vært mulig å signere en kontrakt uten å gjennomgå den eller å la selger ta egen visning.
Eksempel på bruk av teknologi i PrivatMegleren
KLiKK: Annonseverktøy som lar boligannonsen finne potensielle boligkjøpere.
Mitt boligsalg: Lar bolig- selgere følge salgsprosessen «live».
Pia: kunstig intelligens som bistår megler gjennom å finne potensielle kjøpere.
Mitt boligkjøp: Hjelper boligkjøperen i kjøpsprosessen.