I priskonkurransen velger enkelte meglerforetak å skjære produktet til beinet. PrivatMegleren går motsatt vei. En av byens mestselgende meglere, Kamilla Slettevoll, er overbevist om at filosofien kommer boligselgeren til gode.

- Jeg så ikke for meg at megleres rolle kunne være av større betydning for boligens salgssum. Eiendomsmegler Kamilla Slettevoll snakker om antagelser og fordommer hun selv hadde før hun var ferdig utdannet megler. Solgte ikke boliger så og si av seg selv? Og var det egentlig forskjell på meglerforetakene? I 2012 var Kamilla ferdig utdannet, og meglerhverdagen ga pipen en annen lyd:
- Mennesker er den definitivt viktigste ingrediensen i et vellykket boligsalg.
DJEVELEN ER I DETALJENE
- Noe av det jeg liker best med yrket er at jeg virkelig utgjør en forskjell for kundene mine. Summen av det vi gjør, små ting kunden kanskje ikke ser, blir helt avgjørende. Hun nevner et eksempel:
- Jeg hadde nylig en godt besøkt fellesvisning hvor mange interessenter skrev seg på listen. Kamilla var godt forkjølet denne kvelden, og det var deilig å synke ned i sofaen, trygg på at boligen ville bli solgt neste dag. Rundt klokken halv elleve på kvelden tikket det derimot inn melding om at en ny interessent hadde lastet ned prospektet på e-post.
- Jeg ringte henne umiddelbart for å informere om at visningen var avholdt. Dersom hun ville se boligen, måtte det skje samme kveld eller morgenen etter. Kamilla endte opp med opp med å vise leiligheten samme kveld. Resultatet? Leiligheten ble solgt neste dag til svært god pris, det var bud fra interessenten kvelden før. - Hadde jeg unnlatt å ta den ekstra telefonen, ville boligselger gått glipp av flere hundre tusen. Og eksempelet er ifølge Kamilla langt fra enestående.
SKREDDERSØM FREMFOR SPAREBLUSS
Der noen meglerforetak velger å skjære produktet til beinet i priskonkurransen, går PrivatMegleren motsatt vei.
- Det er viktig for meg å kunne anbefale kunden det jeg faktisk mener er riktig for deres boligsalg. Som megler i PrivatMegleren har jeg den muligheten. Jeg kan si det akkurat som det er, og tilpasse hvert boligsalg til den aktuelle boligen. Hun peker på at meglere som utelukkende konkurrerer på pris kan slå uheldig ut for boligselgere: - Det er nok dessverre slik at boligselgere får høre at digital annonsering er nok, uavhengig av boligtype. Andre blir gjerne fortalt at de ikke trenger å gjøre noe med boligen før et salg. Dersom slike råd er motivert av å tilby kunden en lavest mulig pris på boligsalget, er det uheldig. Mens noen boligselgere bør gjøre enkle oppgraderinger i boligen som å male, bør andre ta inn en stylist. For noen boliger kan kveldsfoto være en magnet for interessen, mens det andre steder er overflødig.
- Alle er tjent med at boligsalget gjøres ordentlig, meg inkludert. Hvert boligsalg er jo også en annonse for meg som megler. Alle er tjent med at det ikke slurves. Hun opplever ikke at kundene synes prisforskjellen er avskrekkende: - Vi må selvsagt være konkurransedyktige på pris, og jeg opplever faktisk at mange kunder forventer at vi koster mer enn vi gjør, naturlig nok.
EN HÅND Å HOLDE I
Det å selge bolig er ikke som å prøve et abonnement på Spotify. Det er en transaksjon man sjelden gjennomfører, man får ett forsøk, ingen angremulighet og den har svært høy verdi. Tapet som oppstår ved en potensiell feil kan bli enormt.
- Min jobb er å sørge for at du som boligselger er trygg på at ditt boligsalg blir gjennomført på den absolutt beste måten. Det handler om den menneskelige delen, kompetanse, service, og ikke minst trygghet - det å ha en «hånd å holde i». Og det handler om hvilke verktøy megler har til rådighet. Som et eksempel nevner hun KLiKK. PrivatMegleren har enerett på dette verdensledende teknologiverktøyet i Norge.
- KLiKK er den beste spåkulen en megler kan ha. Den lar oss oppsøke potensielle kjøpere på en helt annen måte enn for eksempel finn.no. Om du som boligselger er trygg på megler og i tillegg opplever at vi er den beste til å finne potensielle kjøpere, da sitter du igjen med en god følelse etter at salget er gjennomført. Det er nettopp følelsen det handler om for meg. Det er det som til slutt definerer et boligsalg, sier Slettevoll.